Jak produkować muzykę? – Radek Baranowski | Co jest z nami? PODCAST #30

by Bartosz

W 30. epizodzie podcastu rozmawiam z Radkiem Baranowskim. Muzyk, producent muzyczny i multiinstrumentalista, założyciel wrocławskiego kolektywu HEADROOM. Znany z nieszablonowego podejścia do tworzenia i współpracy z wieloma różnymi artystami. Na co dzień jest członkiem zespołu Serca. Występuje również na żywo, m.in. z Tonym Yoru, LUSHY! , czy Monsieur Premiere.

Zafascynowany poszukiwaniem nowatorskich brzmień i nietuzinkowych, odważnych rozwiązań. Jego pasją jest tworzenie muzyki, któremu towarzyszą radość i brak presji, a współpraca z innymi artystami oraz nieustanna otwartość na nowe projekty są dla niego inspirującą podróżą

Więcej o Radku znajdziecie tutaj:
https://instagram.com/radek.baranovsky
https://instagram.com/madebyserca
https://instagram.com/tonyyoru
https://instagram.com/lushyband
https://instagram.com/monsieurpremiere
https://instagram.com/arslatrans
https://instagram.com/headroom.gang
@HEADROOMGANG
www.youtube.com/headroomgang

Serdecznie zapraszamy.

🎙️ Podcast „Co jest z nami?” – rozmowy o życiu, kulturze i społeczeństwie!

♫ W dzisiejszym odcinku: Jak produkować muzykę? – Radek Baranowski | Co jest z nami? PODCAST #30

🎧 Posłuchaj na różnych platformach:

🎵 Spotify: https://spoti.fi/3AR5G8k
🍎 Apple Podcast: https://apple.co/3SNtWPu
🎙️ Anchor: https://anchor.fm/cojestznami
📻 Google Podcasts: https://bit.ly/3TmBicS

✎ Kontakt:
[email protected]
IG: https://www.instagram.com/cojestznami.pl/
FB: https://www.facebook.com/cojestznami

🎥 Montaż wideo: Radosław Chruściński
🎧 Obróbka audio: Klaudiusz Socha

cojestznami #podcast #relacje #rozmowa #kultura #społeczeństwo #inspiracja #wspomnienia #historia #rozwojosobisty #pasje #cojestznamipl

TRANSKRYPT:

[Muzyka]

Dzień dobry Radku cześć

krótki krótki wstęp moim gościem jest Radek Baranowski producent muzyk Ale gdybyś wokół produkcji muzycznej będziemy dzisiaj krążyć natomiast Wydaje mi się że od osoby całkowicie niezwiązanej z branżą niewiedzącej nic po kogoś kto robi to profesjonalnie jest bardzo daleka droga więc gdybyś mógł nakreślić jak to wyglądało u ciebie jak się znalazłeś w tym miejscu w którym jesteś Ja po prostu od wielu lat robiłem bardzo dużo muzyki z różnymi ludźmi zawierałem różne relacje które gdzieś tam do dziś trwają No i tak sobie płynę na tym jestem teraz tutaj gdzie jestem OK jest coś takiego co ty uważasz za absolutnie najważniejszą rzecz jeżeli chodzi o to co powinien mieć produkt fizyczny coś takiego bez czego nie można zacząć działalności

kreatywność pomysł jakąś taką chęć tego co Coś chce zrobić świadomość tego co się chce zrobić wydaje mi się to jest bardzo ważne chociaż to też jest droga Nie tego tego się szuka I sam tego ciągle szukam i większość ludzi których znam moich przyjaciół którzy też to robią też cały czas szukają więc ta chęć szukania wydaje mi się o to może być ta rzecz jedna z najważniejszych dobra A bo tak ja mam trochę rozmawialiśmy o tym przed nagraniem Ale ja mam zupełnie małe podejście i wąskich Horyzont i część ludzi też może mieć ten wąski horyzont czym tak właściwie zajmuje się producent muzyczny bo to jest wiesz pod tym pod tym szyldem może się kryć wszystko a w twoim wykonaniu to co to konkretnie jest to nie jest łatwe pytanie bo to może jakby to to się zawiera się w tym dużo rzeczy nie to jest mówiąc tak naprawdę stricte prosto i łopatologicznie No to jest po prostu robienie piosenek nagrywanie instrumentów kompozycja aranżacja ale w tym też jest no masa psychologii jakichś zawierania relacji z ludźmi I współpraca kompromisy takie rzeczy bo jak sobie myślę nie wiem z jednej strony można działać branży filmowej reklamowej z drugiej strony tak podobnie jak ty przy realizacji nagrań produkcji utworów płyt nagrywania zespołów A jest jakaś taka ścieżka która jest ewidentnie najbardziej dochodowa szczerze mówiąc nigdy jakoś mnie nie interesowało to jakaś ścieżka jest dochodowa jaka jest dochodowa mniej jaka bardziej po prostu na pewno istnieją jakieś takie drogi które mogą w jakiś sposób ułatwić zdobycie tych finansowych korzyści z muzyki Niemniej jednak jako że jakby nigdy nie było to jakby nie był to mój cel żeby żeby zarabiać jakiś inaczej priorytetem dla mnie w tworzeniu nigdy nie była nigdy nie była kasa zawsze to było bardziej chęć rozwoju samego siebie jakby robienia fajnych rzeczy i zawsze wierzyłem w to że pieniądze prędzej czy później się pojawią po prostu jak będę robił coś to naturalną koleją rzeczy jest to że że będę miał z tego wynagrodzenie nie To jest tak jak chcesz być super stolarzem robisz stoły całe życie no to prędzej czy później jakby no jak masz zajawę i naprawdę Robisz coś unikatowego no to gdzieś To się pojawi nie już zaczynam cię ludzie kojarzyć z tego że robisz Super stoły masz masz wrażenie że to może być kłopot dla niektórych ludzi w sensie bo ja absolutnie nie wydaje mi się że że patrzenie na kasę jest czymś złym Każdy potrzebuje zapłacić za chatę za jedzenie i tak dalej a że to może być jakaś bariera dla ludzi którzy wchodzą w sensie czy barierą może być to że to jest mało dochodowe na początku czy albo w ogóle nie dochodowe albo dla tych którzy patrzą tylko i finalnie gdzieś na jakiś efekt kurczę No wydaje mi się że może tak być tylko też Moim zdaniem wtedy jak masz coś takiego że odstrasza cię i zniechęca to że coś może być mało dochodowe No to trzeba sobie zatrzymać się zadać sobie pytanie czy to jest faktycznie coś co chce co chce robić bo ja wchodząc w to ja doskonale wiedziałem o tym że to będzie bardzo długa droga i będę musiał bardzo dużo na to popracować żeby coś się wydarzyło w tym kontekście większego ale no to było coś co mnie motywowało zawsze Ja lubię ten proces lubię lubię tę drogę po prostu przebywać i tak i tyle w sumie

jeżeli można sobie wyobrazić taką sytuację że przychodzi do ciebie posłużę się strasznym kliszą mody raper albo młody zespół który coś tam sobie brzdąka Nie mieli nic wspólnego z produkcją muzyki chcieliby nagrać płytę Czy chciałby czy chciałby nagrać płytę możesz jakoś chociaż w skrócie opisać jak ten proces z twojej strony wygląda produkcji jak to przebiegał czego się w ogóle zaczyna że gdzie jest utwór w którym miejscu on się pojawia w ogóle I żeby i ja bo ja też mówię Ja jestem pod kamieniem siedzę ale żeby też ludzie mogli sobie wyobrazić jaka to jest droga i jak to jak to wygląda przede wszystkim żebym ja się podjął czegoś to ja muszę uwierzyć w to muszę musimy się to podobać nie jeżeli mi się to podoba i No nie ma to dla mnie jakby większego znaczenia czy coś jest znane nieznane mniejsze większe po prostu jeżeli mi się podoba Ja wierzę w to i czuję że jakby mogę wnieść coś od siebie ciekawego do tego no to wtedy się tego podajemy jeżeli już się tego podejmuje to zazwyczaj spotykamy się z artystą czy to w studio czy gdzieś na mieście czy gdziekolwiek słuchamy sobie tych rzeczy ja mówię mniej więcej od siebie dać jak to jakie jakby w jaki sposób Ja pracuję informuję o tym i jeżeli wszystko jakby jest dla każdego jasnej akceptowalny no to działamy po prostu spotykamy się w studio pracujemy nad numerem czasami jest tak że numer jest wiesz poniekąd jakoś już zrobiony że że ma już trochę rzeczy tylko trzeba go tam jeszcze przearanżować dodać może jakieś instrumenty może doradzić coś że coś trzeba usunąć coś trzeba poprawić zmienić brzmienie i tak po prostu siedzimy i dziobujemy aż jesteśmy zadowoleni ale to też jest istotne że to nie jest takie dziobanie w nieskończoność bo ja jestem fanem kończenia rzeczy i lubię jakby mieć takie coś że wrzucam w projekt To co mogę wrzucić i dopóki jest mam kreatywną energię na to i to to robię ale przychodzi moment że to już jest bardziej taki rozkminianie zastanawianie się i szukanie dziury w całym to wtedy u mnie się kończy te kreatywna energia wtedy chcę przechodzić do finalizacji tego nie a i jest jakoś taka rzecz która jest w tym procesie najtrudniejsza dla ciebie

kurczę Ciężko powiedzieć czy najtrudniejsze Bo to jest tak że Artyści są tak indywidualni że przy tworzeniu jakichś rzeczy rzecz a może być najtrudniejsza ale przy tworzeniu płyty z kimś innym ta sama rzecz a może się okazać że wcale nie jest trudno bo po prostu ktoś jest inny nie ma inne podejście więc nie powiedziałbym że to jest najtrudniejsze ale że takie po prostu coś co może dużo ułatwić później to jest takie po prostu Zrozumienie drugiego człowieka z którym się pracuje Nie że jak się rozumie jego intencje to co chcę zrobić i przekazać to to będzie dobrze Nie bardziej mi chodziło o to Źle zapytałem gdzie musisz wsadzić najwięcej pracy okej który element jest najbardziej pracochłonny czasochłonne wiadomo tak stricte technicznie No to jak trzeba nagrać perkusję czy czy generalnie zrobić sesję na przykład na setkę gdzie kilka osób gra jednocześnie No to czasochłonne jest rozstawianie sprzętu podłączanie kabli wybór wybór mikrofonów i spraw że wszystko działa zazwyczaj nie wszystko działa od razu trzeba dojść do tego co nie działa i dlaczego Jak zrobić żeby działało więc więc No dla mnie to jest najmniej przyjemne aspekt pracy Tej ale to też to nie jest coś takiego że jest to takie Kurde znowu muszę to robić tylko takie No trzeba to zrobić nie no

ty pracujesz w studio z muzykami z instrumentami na żywo [Muzyka] a ja znam tylko i wyłącznie tą część gdzie wszystko jest cyfrowo i pompie każdy siada jaka to jest różnica jeżeli w ogóle jakakolwiek jest No jest istotna przede wszystkim to w ogóle zależy od tego jaką masz koncepcję na na projekt który aktualnie się tworzy nie w sensie że jeżeli masz koncepcję na to żeby zrobić utwór który wymaga żywej perkusji po prostu wymaga człowieka który ci zagra bo to czuć że jakby jest piosenka w której gra człowiek no to wtedy to wtedy się to robi ale jeżeli chodzi o takie tworzenie przed kompem samemu Ja też to uwielbiam też to lubię robić to jest kwestia tego czego potrzebuje w danym momencie i tyle [Muzyka] zastanawiam się czy nie wiem potrafię sobie wyobrazić taką sytuację że No tak temu muzykowi trzeba zapłacić od początku musisz znaleźć taką osobę nagrać ją to musi wyjść dobrze i zastanawiam się czy to też nie jest na zasadzie takiej że ktoś rezygnuje z tego No to są dodatkowe środki koszty czas i tak dalej ale są takie sytuacje jak mówisz co o ile dobrze zrozumiałem że nie da się zastąpić cyfrowym dźwiękiem danej jakiejś partie albo sekcji że

i to jest bardzo serio pytanie Co to znaczy że wymaga żywego człowieka utwór absolutnie serio nie do końca Kumam a ty wiesz doskonale o co tu chodzi więc gdybyś mógł to rozpakować czasami tak jest że no nie wiem przypuśćmy masz piosenkę hip-hopową nie i nie wiem ja jako producent Siedzę sobie przed kompem robię sobie bicik nie no i wiesz Jeżeli masz koncepcję że na przykład chcesz mieć fajną żywą perkusję zagraną przez człowieka owszem możesz sobie poszukać sampli możesz sobie poukładać ale no wiadomo podejście są różne ja mam takie podejście że ja bym wolał zaprosić perkusistę który to nagra nie bo po prostu ja uważam że to wnosi raz że fajną świeżość dwa że fajną energię a trzy że wpuszczasz do procesu kogoś to jest totalnie świeże na przykład taki taki perkusista na przykład jest totalnie świeży może mieć też jakiś fajny ciekawy pomysł na który ty nie wpadłeś i ja uważam że czasami utwory wymagają czegoś takiego nie zawsze tak uważam ale ale często tak mam że po prostu uważam że okej fajnie mamy zrobiony na przykład kawałek ale tutaj Fajnie by było zaprosić tego żeby zrobił to albo to żeby zrobił tak coś innego nie okej Nie bo zastanawiałem się czy to można jakoś podpiąć że nie wiem cyfrowe to bardziej komercyjne albo sztuczna a tutaj bardziej artystyczna czy to to nie w ogóle jakby nie fiksowałbym się na to ja uważam że generalnie nie ma złotej zasady nie ma recepty da się zrobić super utwór siedząc samemu przed komputerem i na łące i korzystać tylko z cyfrowych wtyczek i sam i będzie super no ale jeżeli się ma jakąś koncepcję i ona jest ważna dla ciebie jako twórcy No ja mam tak że dla mnie koncepcję które mam są ważne że jakby jak mam koncepty że chciałbym żeby tutaj był żywy instrument to zrobię to po prostu za wszelką cenę no bo taką mam koncepcję ale czasami jest mi się wydarza tak że tworzę z myślą że zaproszę na przykład nie wiem perkusista jak już jesteśmy przy tym że zaproszę perkusistę do jakiegoś numeru ale finalnie jakby siedząc produkując sobie samemu sampli Zrobiłem już coś co jest fajne że na przykład Trochę mi się ta koncepcja w procesie na przykład zmienia i już jest wyprodukowany w miarę kawałek stwierdzam że w sumie to te cyfrowe bębny jednak mają coś w sobie że że nie jest Może jednak konieczne zaproszenie perkusisty bo po prostu już już fajną robotę mi zrobiło to co mam nie na za każdym razem to wygląda także to na słuch że coś ci na przykład nie leży albo coś ci nie siada ja raczej myślę pozytywami że co mi się co mi siada i co mi się podoba Jeżeli mi się podoba że jest perkusja cyfrowa że są jakieś takie rzeczy tylko sampli jeżeli mi się to podoba to ja nie mam z tym problemu nie spoko A jeżeli czuję po prostu że jest fajnie ale wiem że kurcze na pewno super by było jeszcze coś tam dołożyć i wiem że jakby to jest możliwe jest wykonalne i da się to zrobić szybką czy nie szybko No da się to zrobić to jestem fanem też jakby liścia za tymi pomysłami bo

ty grasz też w sensie jesteś muzykiem macie zespół

i też jak dobrze zrozumiałem paru projektach byłeś jakby uczestniczyłeś jak ty patrzysz na kwestie dla ludzi szczególnie którzy chcą wejść do branży albo uczą się albo poznają ten rynek jak ty patrzysz na kwestię tego czy znajomość teorii edukacja w tym zakresie albo granie na instrumencie to jest Must Have pomaga przeszkadza czy jakby w którym miejscu można się nauczyć najwięcej na przykład grając na jakimś instrumencie później żeby to przełożyć na taką produkcję zrozumienie to to zaplecze które ty masz To zależy od podejścia wszystko wiesz ja akurat miałem tak że ja zaczynałem od Granie na gitarze i dla mnie na przykład bardzo ważne było to nie tylko samo Granie na gitarze bo to jakby dosyć szybko mi przyszło nauczenie się akordów jakichś takich rzeczy niesamowicie istotne dla mnie było zrozumienie tego Kiedy mogę użyć tego a kiedy tamtego czego to mi dlaczego to mi Brzmi dobrze a to mi nie brzmi dobrze o co chodzi więc wtedy ja sobie sięgnąłem po teorię muzyki którą sam się której sam się uczyłem nie nie chodziłem do jakiej szkoły muzycznej czy coś generalnie wszystko co co jakby się nauczyłem w muzyce no to na 95% się nauczyłem sam widzisz z YouTube’a czy po prostu podpatrując od kogoś innego i tak no ale czy czy teoria jest Must Have ja powiem tak że teoria na pewno bardzo pomaga bardzo pomaga i zdecydowanie ułatwia komunikację co nie że Jak masz osobę która załóżmy jest producent który jest ma dużo te duże te zaplecze teoretyczne i na przykład artysta który nie ma go wcale No to ta komunikacja może być trochę utrudniona natomiast no też rolą producenta jest to żeby wczuć się jakby w VIP i Mata osoba z którą się pracuje i też te komunikaty się trochę modyfikuje pod pod to nie i ale no ja ja gdybym zaczynał i gdybym miał doradzić komuś to zdecydowanie bym polecał polecałbym po prostu choćby liźnięcie jakiś takich podstaw teorii i instrumentu bo na pewno to jest pomocne i dużo przyspiesza i ułatwia później Ja się zastanawiałem kiedyś nad tym ale ciężko mi ciężko mi jakoś się odnieść bądź też nie grałem nigdy na na niczym a z twojej perspektywy Czy to są wszystko rzeczy od grania po produkcję Czy to są wszystko skile takich których można się nauczyć że czy może się zdarzyć taka sytuacja że ktoś No nie wiem

słuch do niczego i absolutnie nie ma opcji żeby tego nie przeskoczył wiesz co no do pewnego momentu są to rzeczy których da się nauczyć no bo to są rzeczy też takie no mocno jeżeli chodzi o granie na instrumencie nie to są też fizyczne rzeczy nie ruchy mięśni i tak dalej to czy ktoś coś słyszy czy nie słyszy czy dla kogoś coś jest dobre czy słyszysz że coś jest dobre No to to już jest kwestia pewnego takiego zmysłu nie jakby to też Ja nigdy się nad tym osobiście sam nie zastanawiałem Ja po prostu słyszę to co mi się podoba gdzieś tam wiem co lubię czego nie lubię do czego dążę więc nie miałem nigdy takich rozkmin No zastanawiałem się czy może być tak że ktoś po prostu jest beztalenciem kompletnym i żeby się zatem nie zabierał kurczę Wiesz ja jestem fanem zachęcania ludzi do tego żeby próbowali mimo wszystko bo nawet jeżeli to jest się okaże że to jest coś czego nie chcą robić bo im nie idzie to przynajmniej się tego dowiedzą że okej oni już wiedzą że to jest coś co czego nie chcą robić nie to też jest bardzo ważne ale ale No wydaje mi się że że Zaryzykuję stwierdzenie że większość rzeczy można się nauczyć a reszta to jest kwestia takiego wiesz zmysłu takiego taki umysłu po prostu nie intelektu i pomysły na wszystko talentu pewnie trochę też Jaki jest z twojej perspektywy największy grzech branży muzycznej gdzie wam gnije branża

Jeszcze nie wiem stary ciężkie pytanie [Muzyka] Zastanawiam się czy z perspektywy konsumenta mam wrażenie że tych miejsc jest co najmniej parę ale

to jest jakby finalnie gdzieś się jakiś klient końcowy Wiesz ja nie lubię Nie lubię zastanawiać się nad rzeczami które jakoś tak średnio mnie interesują Ja tak mam coś takiego że rynek muzyczny No spoko jest ja w nim egzystuję i sobie tam działam z różnymi ludźmi ale to czy to co ja robię się wpisuje w to czy czy jakkolwiek to nie wiem spełnia wymogi rynku to już jest dla mnie kwestia absolutnie druga nawet trzeciorzędną i tak szczerze mówiąc nie nie zwracam uwagi Ja też nie lubię narzekać wiadomo Są rzeczy które ja mógłbym powiedzieć że że mi się one średnio podobają na przykład no nie wiem fakt że jakaś tam konkretna muzyka na przykład ma ileś ileś słuchaczy bardzo dużo a Muzyka która jest super Moim zdaniem ma mniej ale myślę że to nie ma sensu się nad tym rozwodzić bo to do niczego nie prowadzi tak naprawdę nie ale to trochę mnie ten trochę mnie pod ścianę zagoniłeś w sensie nie to jest pytanie w kontekście siedzisz w środku i masz ogląd na zupełnie inne rzeczy i zastanawiałem się czy jest taka rzecz że sobie nie wiem spędza ci sen właśnie z powiek i myślisz sobie Boże gdyby nie to to wszystko byłoby fantastycznie nie nie ma takich rzeczy Ja nie mam takich rzeczy nie jakby to to ja raczej jestem fanem właśnie bycia bycia takim pozytywnym człowiekiem który sobie robi to co lubi i tyle dobra to to z innej strony Pozwól że zapytam A i w kontekście też trochę od tego o czym rozmawialiśmy przed nagraniem ale w kontekście Spotify czy Ai są i nie w przyszłości absolutnie tylko dzisiaj są jakieś takie rzeczy których się obawiasz jeżeli chodzi o branżę nie wiem od takich rzeczy jak obawa o samą same stanowisko albo możliwość wykonywania po takie zauważasz że w tym momencie mogą wpływać negatywnie kurczę no wiem że to tak będzie dziwnie brzmiało że wiesz ja to tak się nie mam takich rzeczy które ja się obawiam po prostu i No może to brzmi tak że o że w sumie nic mnie nie wkurza i niczego się nie obawiam rynek muzyczny jest super i zapraszamy co Nie po prostu ja też jestem ja w sobie to musiałem też jakby dojść do tego nie żeby sobie to wypracować takie podejście że jakbym miał się zastanawiać nad tym czego się obawiam i I co może się wykrzaczyć gdzieś po drodze to to bym po prostu za dużo czasu stracił i nie wiem to o co ja się mogę obawiać to na przykład no nie wiem że zrobię coś co na przykład za tydzień stwierdzę że już mi się nie podoba Na przykład że zrobiłem perkusję która No kurde Mogłem jednak inaczej to zrobić ale to też wynika często z takiej właśnie gigowy że wiesz to jest jak robi się sztukę to moim zdaniem ciężko jest zrobić dzieło z którego jesteś zawsze w 100% zadowolony zawsze jest to troszkę poniżej 100 Zawsze jest jakieś coś takiego że kurde coś mogłem zrobić trochę inaczej nie i tak Dobra to jak nie patrzysz na te negatywne strony to co jest najbardziej Turbo zajebistego w branży producenckiej No gałęzi producenta dla mnie przede wszystkim to jest to jak wiele unikatowych osób się poznaje na tej drodze i jak wiele po prostu styczność z wieloma różnymi podejściami to też jest megakształcące dla dla mnie na przykład jak ja z kimś się spotykam i na przykład nie wiem rozmawiamy sobie tak jak my teraz ja powiem że mamy jakieś spojrzenie na coś druga osoba powie mi że ma jakieś spojrzenie na coś i to się gdzieś tam spotyka po środku i to też jakby i dla ciebie Może być kształcące że sobie trochę ten swój światopogląd lekko zmienisz I tak samo ta druga osoba jeżeli to się dzieje w tym procesie twórczym muzycznym to też się przełoży na tę muzykę Ja przynajmniej tak uważam bo miałem wiele razy takie Sesje z artystami że nie wiem spotykaliśmy się na przykład na 5 godzin z czego trzy godziny gadaliśmy sobie po prostu o życiu i o wszystkim i potem stworzenie piosenki to było obrzyknięcie palcem na pół godziny godzina i mieliśmy zrobione tak naprawdę nie to co potrzebowaliśmy i to jest To jest dla mnie w sumie najbardziej super

to jest też kolejny nie jesteś pierwszą osobą która mówi że ta relacje i tutaj pakujące w taki worek że to są jakieś takie rzeczy które są bardzo bardzo kluczowe I załatwiają robotę

wspomniałeś trochę o tym chciałbym zapytać Jeżeli się pojawia sporo tych utworów to przesycenie rynku w jakimś tam stopniu jest

widzisz jakieś takie czynniki Nie mam innego słowa ale sukcesu które za to odpowiadają że podam bardzo prosty przykład kiedyś znajomych mi podrzucił i ciekawi mnie czy masz podobne spojrzenie że są pewne zabiegi które można wykonać żeby na przykład jakieś tam utwór był bengalem że można z jakiejś tam formy zrobić od tej formy kawałek za kawałkiem że to będą że one się będą klikać masz patrzysz w podobny sposób widzisz jakieś takie rzeczy które są kluczowe żeby w sensie wiesz to jest tak że ja widzę i zauważam pewne patenty pewne zabiegi które może są wykorzystywane ale to czy ja tego finalnie używam swoich produkcjach to nigdy nie jest podyktowane tym żeby osiągnąć jakiś konkretny efekt typu żeby numer był bangerem nie w sensie że po prostu ja mam tak że ja robiąc utwór ja cały czas patrzę na niego tak całościowo staram się jak najwięcej mimo że produkuje ten numer to słuchać go jako słuchacz co nie I jeżeli mi siądzie jakiś patent jakiś zabieg Kurczę nie wiem robię numer alternatywny z instrumentami różnymi ale tu Usłyszę że mi by usiadł po prostu zabieg z jakiś chamskiej popowej piosenki z RMFu To zrobię to po prostu bo czasami to też jest fajne takie po prostu nie lubię jak jak w muzyce są chamskie zabiegi po prostu często nie lubię jak jak muzyka jest taka czasami kurde nie od linijki chamska i on wtedy jest ciekawa nie to nieprzewidywalna tak no bo to jest to jest ciekawe to jest też taki mój cel trochę jako producenta żeby nie robić rzeczy które są kalkami czy po prostu jakimiś takimi nie wiem generycznymi rzeczami tylko jednak zależy mi na tym żeby robić rzeczy które są unikalne i żeby w przyszłości To było jasne i oczywiste że ktoś czegoś słucha to ja to znaczy że ja to zrobiłem bo to słyszę po prostu nie jest w stanie to wyczuć do tej pory z tych rzeczy które robiłeś albo z projektów w których brałeś udział jest jakiś taki którego się najwięcej nauczyłeś albo jesteś najbardziej zajarany że najwięcej z tego wyszło albo przy okazji tego się wydarzyło trochę też pytanie o premierowe rzeczy Oczywiście na tyle na ile możesz powiedzieć Wiesz ja też przez całe życie się brałem udział w wielu przeróżnych projektach Do dziś tak jest Żeby udział w przeróżnych projektach i miałem to szczęście po prostu od zawsze że mogłem je robić miażdżącej większości z ludźmi którzy są moimi przyjaciółmi dobrymi kolegami z którymi się znamy nie ma jakichś tematów tabu że ktoś po prostu jest zły na coś nie wiem Nie ma dnia czy coś to możemy sobie to o tym mówić i czy ja z jakiegoś projektu wyniosłem najwięcej to jest bardzo Właśnie przez to że jakby te wiele z tych projektów to jest mniej więcej podobne ekipa i podobne towarzystwo ludzi to wyglądało podobnie generalnie nie może mógłbym na przykład ci wypowiedzieć że pod względem jakiejś takiej tego jak branża działa może troszeczkę bardziej to mamy teraz taki zespół serca w którym ja gram i w zeszłym roku wydaliśmy płytę i wydaliśmy ją tak kompletnie wiesz po swojemu w sensie nie mieliśmy żadnego wydawcy wydaliśmy po prostu płytę niezależnie zupełnie niezależnie pierwsze dwa teledyski zrobiłem ja bo nie było kasy i trzeba było zrobić więc po prostu się zrobiło bo to też jest gdzieś tam moja zajawa i wiesz będę wydaliśmy te płytę i Zagraliśmy dużo przeróżnych koncertów festiwali i tak dalej ja Wydawać by się mogło że ciężko jest ciężko jest jakby uzyskać taki efekt jak nie ma się zbytnio kasy na promocję nie ma się menadżera który za tobą stoi a jednak mimo wszystko sama ta płyta gdzieś dotarła ktoś kto słyszał zostaliśmy zaproszeni na przeróżne fajne imprezy na przykład nie Męskie Granie Polish Hip Hop Festival w Płocku tego typu imprezy a znam też ludzi którzy mają to czego my nie mieliśmy czyli mają na przykład menadżera mają wydawcę mają Single mają nawet też czasami dużo większe liczby ale tych koncertów Nie ma co nie To jest tak ukazuje po prostu że jeszcze bardziej to jest kolejna kolejny przykład sytuacji która ci ukazuje że nie ma złotej recepty w muzyce na nic po prostu nie że jakby Dlatego ja uważam że trzeba po prostu skupić się na tym żeby robić to co się chce I jakby obserwować to co się z tym dzieje dalej nie i wyciągać wnioski to jest ważne w ogóle nie wszystkim Okej ale podpisałbyś się pod takim pod taką tezą że muzyka się sama obroni No ja w to wierzę w sensie jakby Ja od początku odkąd to robię Ja wierzę w to że muzyka się broni wiadomo mamy takie czasy że trzeba promować tę muzykę trzeba jakby mieć działanie marketingowe i tak dalej ale ja nie chcę tego robić Ja chcę robić muzykę Ja chcę jakby żeby ktoś zrobił za mnie te wszystkie brudne rzeczy nie że ja to tak może jakby tak jesteśmy po tej samej stronie No ale to też nie jest tak że nie robiłem tego no bo robiłem jakby też wysyłałem w życiu tysiące maili organizowałem koncerty swoim jakimś tam zespołem różnym projektem kontaktowałem się z mediami chodziłem na wywiady robiło się to po prostu nie tylko że im dalej w las tym bardziej ja już po prostu wiem że że ja chcę być odrobienie muzyki FC robić to to mi sprawia największą frajdę i przy tym bym chciał zostać nie to też w kontekście tego co mówiłeś że pokazało ci albo nauczyło cię czego nie chcesz robić tak dokładnie w sensie no jeżeli by było trzeba jeżeli to no bo mimo wszystko Najważniejsze jest dla mnie to żeby to co robię też żeby coś się działo z tym żeby to szło do przodu jeżeli ja bym czuł że mam jakieś możliwości które mogę wykorzystać mogę się odezwać do tego tamtego osiem tego żeby to wypromować to ja to zrobię bo to to nie jest tak że ja teraz się odwracam obrażam i i tego nie robię tylko to nadal to robię tylko aż tak bardzo nie chciałbym tego aż tak pushować jak kiedyś bo kiedyś wiesz wchodzi ło się szukało się maili do ludzi wysyłało się robiło się jakieś nie wiadomo jaki cuda a a po prostu to jest męczące i zabiera dużo dużo czasu po prostu który mógłbym wykorzystać na zrobienie fajnego utworu [Muzyka] to A ze strony ze strony nauki teraz albo edukacji teraz jakkolwiek by tego nie nudzą Co jest takiego czego producent może się nauczyć od muzyka albo czego producent szuka u artysty muzyka trochę wspomniałeś o tym że musi ci się podobać koncepcja Zastanawia mnie czy są jakieś takie rzeczy których

wzajemnie się uczycie od siebie oczywiście jakby z tej strony muzycznej też możesz powiedzieć bo masz masz Zastanawia mnie czy właśnie osoba odpowiedzialna Przepraszam że tak powiem Ale jeżeli to jest głupota To mnie wyprowadź jesteś bardziej od tej strony technicznej Jeżeli jesteś producentem a bardziej od tej arty nie wiem czy tak można powiedzieć ale bardziej od tej artystycznej jak jesteś jakimś wykonawcą czy zastanawiam się czy to jest jakaś wzajemna Czy są jakieś takie wzajemne rzeczy których mogą się od siebie nauczyć ja akurat miałem mam to szczęście że jak pracuję z kimś to zazwyczaj to jest tak że mam bardzo duże zaufanie od artystów bo nie wiem że artyści ufają w jakieś moje umiejętności i zmysły jakiś tego co może być spoko a co nie I wiesz często w mojej pracy to wygląda tak że ja sam nagrywam bardzo dużo większość czasami nawet instrumentów albo w ogóle stawiam cały numer od zera i w sensie że bez na przykład wokalisty bez bez wykonawców

wokalista nagra demo na telefon albo na jakiś wiesz po prostu w domu W jakich warunkach domowych nagrody mufkę zwrotka refren na przykład nie I mi pokazuje i czasami tak jest że ja po prostu sobie biorę sam ten wokal metronom tempo tonacja i sobie lecę od zera Cały kawałek nie i czy czegoś mógł można się od siebie wzajemnie nauczyć to wydaje mi się że to zaufanie jest to zaufanie jest takie takim spoko czynnikiem nie bo ja wychodzę z założenia że producent powinien mieć zaufanie od artysty zawsze i ja staram się też jakby wyznawać coś takiego że skoro artysta przychodzi konkretnie do mnie to znaczy że chcę mojej kminy i moich pomysłów więc ja potrzebuję od artysty mieć coś takiego że mogę się totalnie odpalić robić to co mi się żywnie podoba wiadomo później możemy sobie dyskutować jeżeli ja już zaproponuję coś i są rzeczy do poprawy Ja też jestem na to oczywiście otwarty bo to finalnie jest piosenka nie moja tylko tylko tego artysty którym u mnie jest więc też mam do tego bardzo duży szacunek mimo wszystko nie

odesłałeś kogoś z kwitkiem kiedyś zdarzało się no w sensie z kwitkiem No na zasadzie że powiedziałeś Okej ja się wypisuję w sensie w momencie już jak był rozpoczęty proces to nie to oni to się nigdy nie zdarzyło ale No zdarzyło się tak że po prostu albo na samym początku już wiedziałem że się czegoś nie podejmę No to też nie owijamy w bambuko i od razu mówiłem że nie podajemy się albo na przykład jak już było coś skończone no to na przykład się okazało że gdzieś się wizje jakieś rozwinęły i tyle ale to zawsze było takie wiesz mimo wszystko bez żadnej ofensywy i i i jakichś negatywnych sytuacji tylko po prostu naturalna sprawa No gdzieś się coś rozwinęła wizja i spoko Nie musimy dalej nad tym pracować nie to dobra A masz coś takiego czegoś się nie podejmujesz w sensie że jakby konkretny jakiś nie wiem gatunki muzyczne jakieś gałąź Ciężko powiedzieć Ja tak ja też nie słucham muzyki gatunkowo nie jak mi się podoba no to to po prostu mi się podoba i to robię

nie wiadomo no nie wiesz jak ja powiem teraz że nigdy nie zrobię disco polo No to jest taka oczywista sprawa Nie w sensie że no nie ma sensu o tym mówić bo tak jest i pewnie większość jakby ludzi którzy robią podobne rzeczy do mnie No też tak powiedzą nie więc chyba chyba uniknę odpowiedzi sprytnie na to pytanie bardziej Pytałem w kontekście takim że na przykład nie wiem że jakiś gatunek ci nie siedzi i nie chcesz się brać nie ze względu na to że jest na przykład źle postrzegany tylko ze względu na to że na przykład nie twój klimat tak No ja mam też tak że wiesz że mi się klimat też co jakiś czas zmienia Nie to nie jest tak że ja mam jakiś jeden klimat wiadomo jest to jakiś tam korzeń mój którego ja się tam gdzieś Trzymam ale też bardzo często odchodzę do niego i generalnie wiesz wychodzę poza swoją strefę komfortu bardzo często nie I to bo to też jest coś czego ja oczekuję od robienia muzyki żeby posuwać te granice strefy komfortu i odrywać się od tego mojego świata jak najczęściej i wiesz i na przykład tak jak ci mówiłem że z sercami zrobiliśmy rok temu płytę i to jest płyta No rapowo Gitarowa tak na przykład teraz jestem w takim momencie że na przykład muzyka rapowa mnie nie interesuje w ogóle co nie ale wiem że no nie wiem za pół roku za rok czy kiedyś tam znowu pewnie gdzieś tam pojawił się ktoś interesujący co mnie zaciekawi że znowu gdzieś tam złapie się na tym że będę szedł dalej w to i też pewnie będę coś robił rapowego nie I czy nawet jakbym teraz dostał propozycję żeby zrobić coś fajnego z jakimś raperem który który bym robił muzykę która mi się podoba to bym poszedł w to i pewnie bym jakby też ubrał to jako że teraz ci powiedziałem że nie słucham rapu i mnie nie interesuje zbytnio Ale bym podjął się współpracy z takim raperem to też na pewno wyszłoby coś co by było zupełnie unikalne No bo bym na pewno teraz nie zrobił takiego stricte trapowego bitu tylko coś gdzieś innego bym próbował robić nie więc więc to wszystko jest takie ruchome bardzo że nie definiujecie jakiś ten gatunek Okej okej Nie bo to jest już mam mam wrażenie że jeżeli gadam głupoty to mnie popraw mam wrażenie że właśnie

próbujemy albo w jakimś stopniu branża próbuje się kierunkować że ja to będę robił na przykład tylko to i tam nie wiem jakiś Folk sobie grał Pozdrawiamy folki albo będę grał tylko metal bo tylko to mnie a u ciebie to jest wszystko takie płynne i i wydaje się że że chyba ta znaczy To brzmi trochę tak jakby ta produkcja cię trochę tak uwolniła od tego zamykania się w ramy jeszcze od serca chcę zapytać bo to jest niekomercyjne projekt w sensie poświęcać mnóstwo czasu mnóstwo szmalu energii i tak dalej

Jak dobrze poprowadzić albo współprowadzić zespół dla tych którzy albo się obawiają albo no bo Tak umówmy się Jeżeli na końcu gdzieś finalnie jest kasa to można jakoś poustawiać umowami czy czymkolwiek innym ale dla ludzi którzy pakują w to mnóstwo środków energii i nie żyją z tego nie żyjecie z tego chyba że żyjecie ich serc w sensie nie żyjecie w sensie nie utrzymuje was to na co dzień to to jest to to jest chyba najlepszy przykład na którym się warto wzorować że to dalej trwa funkcjonuje i dobrze wam się żyje co takiego u was jest spoko co inne zespoły mogłyby sobie albo ludzie którzy chcą założyć zespół mogliby sobie wziąć od was No wydaje mi się że Generalnie takich czynników jest parę nie wiesz to jest bardzo też taki indywidualne bo to zależy od tego jakby Jaki jest zbiór charakterów w danym zespole My akurat mamy takie charaktery że u nas działa to że nie mamy zbytni żadnych oczekiwań komercyjnych żeby coś po prostu nagle zostało wiesz hitem i żebyśmy zaczęli zarabiać nie mamy w ogóle w ogóle czegoś takiego Czy czy nie nie zastanawiamy się za długo nad rzeczami nad które nie mamy do końca wpływu w sumie to jest to jest fajny fajna rzecz że jakiś przykład no na przykład jak ja nie mam teraz jak mamy erę wiesz z serwisu streamingowych Spotify i tak dalej nie I generalnie No robiąc utwory wielu artystów bardzo liczy na to że wpadnie na przykład na playlistę jakąś dużą która im zrobi wyświetlenia co nie No ale nie masz Nie masz na to wpływu czy trafisz czy nie trafisz I też mieliśmy coś takiego ale by ten numer na przykład siadł na jakieś tam playliście co nie I już tak byliśmy wręcz kurde pewni że to się wydarzy że on wpadnie finalnie Nic nie wpadło na żadną playlistę dosłownie praktycznie żadne z naszych singli nie wpadł na playlistę No ale jednak Zagraliśmy dużo fajnych koncertów ani nie mając jakichś liczb nie więc więc to jest to w pewnym momencie sobie powiedzieliśmy że my już nie będziemy się zastanawiać nad rzeczami nad której nie mamy wpływu takich właśnie jak jak te playlisty na Spotify nie że po co w ogóle mamy myśleć o tym skoro my Jedyne co możemy zrobić to jest piosenka to czy ktoś uzna że Ej to jest kurde fajny na playlistę chill do pracy czy coś czy czy nie wiem letni power to spoko Jak ktoś chce to sobie jak ktoś tak uważa fajnie super że jak się znajdziemy tam ale nie będziemy jakoś zbytnio się naginać po to żeby żeby nie wiem żeby potem trafić nie czy jakoś specjalnie się przejmować tym bo kurczę ja mam mam ciągle jakąś taką żyję w jakiejś takiej dziwnej bańce i pod jakąś taką dziwną presją że mam wrażenie że bardzo ciężko jest w sensie że bardzo ciężko jest się wyzbyć tych oczekiwań jakichkolwiek nie ukrywam to jest z Konradem też trochę rozmawialiśmy o tym że to patrzenie na drogę ja czy na proces czyli na robienie muzyki a nie na efekty z tej muzyki Oczywiście że przynosi w długiej perspektywie dużo więcej ale jak się wyzbyć tego oczekiwania w sensie że

kurczę i nie pytam o złote rady ale masz jakiś nie wiem choćby sugestie na co warto zwrócić uwagę żeby właśnie przestać patrzeć na liczby na efekty Czy w zespole czy jako producent bo Wydaje mi się że nie jestem sam w takim podejściu że to nie dotyczy tylko mnie ale też wielu młodych twórców artystów wiesz co no ja staram się robić tak że patrzę na projekt tak jak na piosenkę ci powiedziałem wcześniej jako słuchacz tak na jakieś projekty patrzę z oddają się patrzeć z oddali i jeżeli ja widzę że rok temu byłem w tym projektem gdzieś teraz jest rok później w sumie jestem w podobnym miejscu ale trochę dalej że w sensie do przodu gdzieś to poszło to fajnie jest sobie powiedzieć OK Dobra idę do przodu nie Czyli jestem na dobrej drodze i w pewnym momencie gdzieś na pewno się pojawią jakieś takie czynniki osoby czy coś które zaprowadzą cię wiesz w ciągu jednego dnia jeszcze dalej jeszcze dalej jeszcze dalej co nie Więc ja mam takie coś że dopóki widzę że coś idzie do przodu to to ja idę w to co nie bo jeżeli jest coś tak że od jakiegoś że na przykład jakieś długi Zastój na przykład który nie został jakby zaplanowa okej Teraz sobie robimy przerwę i robimy zastój czy coś nie jeżeli jest zastój No to mnie to trochę na przykład zniechęca nie wtedy ale jeżeli Widzę że się idzie do przodu no to nie wtedy jakby automatycznie ja mi to naturalnie przechodzi że nie myślę o tych oczekiwaniach tylko po prostu moim oczekiwaniem jest to żeby wszystko szło do przodu jeżeli skoro to co ja robię a nie to nie jest tak że ja robię coś nadzwyczajnego tylko po prostu spędziłem dużo godzin nad czymś i i wiesz i jeżeli widzę że to daje efekty No to po prostu dla mnie jest okej czyli Jestem dobrej drodze co nie I idę sobie dalej tą drogą i nagle spotkam kogoś kto mi coś zaproponuje tam spotkam nie wiem kogoś kto kto mi nie wiem coś innego zaproponuje i tak coś po prostu się kręci nie I jeszcze kolejny rok później na przykład znowu jestem trochę bardziej do przodu ale to już jest na przykład znacznie bardziej i to jest jako kula śnieżna trochę nie która się nakręca

jak w ten sposób jak w ten sposób to przedstawiasz to tam nigdzie nie ma właśnie patrzenia na efekt na zasadzie że nawet gdyby był przestój a ten numer o ton Wystrzelił Co to jest super Jeżeli jest przestój to znaczy że jest lipa okej Nie bo to są znaczy czasami Żeby nie było przestoje też są naturalne ale fajnie jest wtedy na przykład nie wiem jak się ma Zespół czy czy jakiś pracuje z kimś to przeanalizować sobie sytuację prowadzi sucho od jakiegoś czasu mamy zastój I co planujemy z tym zrobić nie I czasami jest tak że po prostu trzeba pewne rzeczy przeczekać i zastój wynika z tego że No akurat jest taka Nina sytuacja na przykład życiowa wam kogoś czy coś że czasami trzeba pewne rzeczy przeczekać ale to też są rzeczy które są wyczuwalne że coś jest do przeczekania i zaraz to ruszy z powrotem bo czasami jest tak że na przykład no nie wiem znam ludzi którzy robią od x lat to samo w kółko i się zastanawiają Dlaczego nic nie idzie do przodu no bo właśnie dlatego że robisz w kółko i nie wyciągasz wniosków nie patrzysz z oddali czy czy coś innego możesz zrobić z tym co nie jest coś takiego co jak zaczynałeś A dzisiaj zmieniła się najbardziej w branży jeżeli chodzi o produkcję z jednej strony a jeżeli chodzi o

robienie muzyki jako muzyk z drugiej strony ja mogę za siebie na przykład wypowiedzieć się co nie że wiesz jak ja zaczynałem No to ja to było coś takiego że się po prostu miało gitarę i miało się kolegów i się grało w zespole wiesz próby w domu kultury i wiesz i takie rzeczy i wtedy żeby nagrać piosenkę No to trzeba było sobie wydzwonić Studio zapłacić realizatorowi przyjechać na jeden dzień na dwa dni nam nie wiem na parę godzin nagrać piosenki poczekać aż ci ktoś to zmiksuje odeślę Ci zrobimy zrobisz uwagi i tak wiesz o jedną piosenkę dziobiesz przez jakiś czas na przykład nie dłuższy lub krótszy teraz to wygląda no zupełnie inaczej Jesteś na pewno też są ludzie którzy jakby idą tą drogą którzy którym to odpowiada że siedzą sobie na próbach i później jadą do studia Ja zawsze byłem taki że dla mnie było ważne żeby mnie mógł być samowystarczalny i żebym mógł jak najwięcej jakie mam wiesz ja myślę Bardzo całościowo w ogóle o wielu rzeczach i jeżeli ja całościowo myślę mam jakąś wizję na piosenkę No to raczej wiesz w pewnym momencie zderzam się z czymś takim zderzyłem się w sumie że jeżeli ja tego nie zrobię to po prostu to nie będzie taki jaki ja bym chciał nawet jeżeli ktoś kto ma doświadczenie to zrobił to i tak nadal to nie będzie na przykład moja wizja nie I tak właśnie przez całe cały czas sobie idę nie że najpierw było Granie na gitarze w graniu w zespole później pisanie piosenek później już się okazało że jest produkcja muzyczna więc też zacząłem nagrywać sobie rzeczy i to się u mnie zmieniło najbardziej że jednak od siedzenia jest gitarą w sypialni i sobie pisanie akordów doszło do tego że siedzę sobie na przykład w studio sam i stawiam sobie cały numer od początku nie gdzie na przykład te kilkanaście lat temu byłoby to dla mnie nie do pomyślenia to by było że muszę się spotkać z chłopakami zrobić próbę pojechać nagrać i cały ten cykl nie przejść który ci mówiłem więc ale to to było takie naturalne że Przechodziłeś przechodzi po kolei Te kroki na przykład coś ci ciągnęło w jakąś stronę i naturalnie szedłeś w tą stronę tak No nigdy nie było czegoś takiego czegoś nie wiedział ej stary jest produkcja muzyczna wiesz ściągnij sobie program i sobie tam coś porób tylko po prostu nie wiem szukałem jakichś różnych rozwiązań nie typu chciałem coś uzyskać wpisywałem w Google jak to zrobić No musisz ściągnąć taki program ściągam program ale go kompletnie nie znam jak w tym programie zrobić coś tam i tak wiesz no to Google z gitarą na zmianę nie tak naprawdę no i tak to się kręci nie Do dziś tak naprawdę jesteś zadowolony że to się tak rozwinęło że dzisiaj każdy tak No wydaje mi się że to jest spoko w sensie że jak już ktoś ma jakąś wizję i konkretne pomysły i naprawdę bardzo mocno czuję i wierzę w swoją własną indywidualność bo ja tak mam że ja bardzo mocno wierzę w to że to co ja mam do przekazania to co ja sobie wymyślam i to co ja czuję muzycznie No to jest interesujące ja w to wierzę po prostu jeżeli ktoś też Jeżeli ludzie w to wie że martyści w to wierzą to to że mogą zrobić coś samemu to jest tylko na plus wiadomo że są że na pewnym etapie już się może tak się wydarzyć że nie będzie nie będziesz w stanie zrobić czegoś sam tak jak na przykład chcesz zaprosić perkusistę do piosenki A nie ale nie grasz na perkusji na przykład nie już sam tego nie no no no to już sam tego nie zrobisz nie no ale na tyle na ile można zrobić coś samemu i i wylać z siebie po prostu wszystko co tam gdzieś się miało to to jest tylko na plus bo wtedy jest się naprawdę szczęśliwym człowiekiem i można sobie po prostu robić rzeczy po swojemu i jest fajnie chciałem zapytać Wiem że nie patrzeć na ten negatywne strony ale ciekaw jestem troszkę innego spojrzenia bo wspominałeś o tym że wierzysz że muzyka się sama ubrani czy to że na przykład zespół xyz albo wokalista albo artysta xyz nagrywa sobie na przykład od roku czasu i to się nie klika To coś znaczy dla ciebie to znaczy że powinienem zostawić gitara albo przestać śpiewać Nie absolutnie nie kurcze Mam mnóstwo znajomych którzy robią wspaniałą muzykę a nie mają jakichś dużych wyświetleń bo też po prostu na przykład im nie zależy na tym nie tylko po prostu robią robią to bo chcą to robić Ja też jestem takim gościem który robi z rzeczy które chcę robić ale jakoś nie zniechęcam się jak widzę że nie wiem przychodzi do mnie artysta i zrobimy razem piosenkę Ja patrzę on ma nim 100 followersów na Instagramie to mnie to w ogóle nie obchodzi do mi się podoba utwór i wiesz Vibe który płynie z tego No to to spoko Możemy działać nie bardzo mi się podobało totalnie nie moje klimaty to co robiliście i Kamil jako Motors To podobnie jak z Fryderykiem było totalnie nie moja muzyka ale z przyjemnością posłuchałem i z przyjemnością podałem dalej bo to było właśnie trochę napomknąłeś o tym bo takie całkowicie inne w sensie że ja nie znam się też na tych gatunkach podgatunkach i tak dalej nie chciałbym też tego zamykać ale to się po prostu przyjemnie słuchało i to było przyjemne bez względu na na to to zrobił jakim to jest gatunku i jaki to bardzo bardzo spoko rzecz podeślemy twoje linki i do serc i go i na Instagrama więc Gdybyście szukali pomocy producenta współpracy z producentem to Radek bara.baranowski na Instagramie przez Y Okej ale to wrzucimy podejrzesz mi ja taka mała drobna rzecz dla tych którzy dzisiaj jak posłuchają myślą sobie może to jest dla mnie to pierwszy krok pierwsze trzy kroki jakie byś z własnego doświadczenia polecił przyszłemu producentami i muzycznemu to od czego warto by było zacząć i to nie na zasadzie teraz masz 10 kroków do zrobienia był ustaliliśmy że to tak nie funkcjonuje ale bardziej w tym gąszczu informacji gdzie jest tak dużo to gdzie warto rzucić okiem najpierw przede wszystkim moim zdaniem najważniejsze jest żeby słuchać bardzo dużo muzyki i obserwować co się dzieje jakby jak artyści prowadzą swoje kariery na przykład to też jest istotne Chociaż wiesz to też jest tak że też producent producentowy jest nierówny nie no bo to jest tak że są ludzie którzy po prostu tylko produkują i jakby to jest ich zajęcie że robią tylko produkcję i oddają gotową piosenkę są też tacy producenci jak ja dla których też jest ważne żeby jednak w jakiś sposób też prowadzić swoją karierę jak się jest muzykiem też jednocześnie tak jak ja że też Gram koncerty i tak dalej więc dla mnie jest istotne Na przykład to jak obserwuję nie artyści prowadzą swoje kariery w jaki sposób to to u nich Bangla tekst czystej nawet ciekawości to jest To jest ważne mega żeby dużo słuchać i obserwować No i przede wszystkim żeby nie dać sobie wmówić że trzeba mieć sprzęt i nie wiadomo ile tego sprzętu bo Też znam ludzi którzy chcieli którzy chcieliby na przykład z którymi rozmawiałem niektórzy mówili że chcieliby coś zrobić ale nie mają na przykład mikrofonu jakiegoś drogiego albo czegoś tam nie mają no to trudno no to znaczy że masz teraz w tym momencie zrobić coś na mikrofonie Skype’a No po prostu wiesz czasami tak jest że coś brzmi tak jak ma brzmieć w danym momencie tak jak Zdechło to sobie nagrywał na mikrofon na Skype’a No ale teraz już nie nagrywa na mikrofonie Skype i jest już dużo wyżej nie gdzieś tam i to jest istotne bardzo nie żeby nie fiksować się iść za ciosem za tym co się myśli co co się chce zrobić No i taka Trzecia rzecz żeby szukać swojego stylu nieustannie poszukiwać tego swojego stylu bo to jest w dzisiejszych czasach mega ważne unikatowe i

zaryzykowałbym że stwierdzeniem że że brakuje tego teraz trochę tego typu unikalności gdzieś nie że jakby przez swój styl masz na myśli Nie wiem ulubione brzmienia spoko na przykład brzmienia jakieś patenty na kompozycje po prostu w sensie to jest też tak bardzo szerokie że że to też jest długi proces żeby sobie to tak wcześniej mówiliśmy że to trwa ale żeby właśnie żeby ich z tym żeby robić to co nie to jest mega ważne bo też nie chcę mówić o takich rzeczach w stylu Kup sobie interfejs wiesz Kup sobie gitarę i tam nie wiem Naucz się akordów czy coś tylko bardziej wolę powiedzieć takie rzeczy bo najważniejsze jest zawsze sama chęć co nie dla mnie bo jak jest chęć jest zajawka na to żeby coś robić to to siłą rzeczy to się wydarzy nie OK trochę o tym co przed nagraniem są jakieś projekty którymi chcesz się pochwalić przyszły mi czym przyszły mi no Na ten moment Co ja mogę powiedzieć na ten moment w momencie publikacji tego no to już to chyba jest oczywiste że że tworzymy nowy projekt nowy stary projekt arsela transalkę strzela który jakby jest zespołem który działa przy stowarzyszeniu Ars lol Trans które zajmuje się organizacją między innymi wystaw sztuk jakiś różnych koncertów i festiwalu festiwal Astra Trans w Krakowie i co roku ten festiwal ma inny temat rok temu był White UK jeszcze dwa lata temu była sztuka miłości i wcześniej był japonizm w tym roku mamy numer więc tworzymy stworzyliśmy płytę która jest w takich w takim klimacie naszym inspiracją do tworzenia tego był był filmy noarowy klimat to nie jest muzyka z Bonda żeby nie było to był po prostu jakaś taka inspiracja z tyłu głowy która nam która nam siedziała i będzie bardzo fajnie bo to wyjdzie jako jako fizyczny nośnik czy to jest na zasadzie nie wiem że to będzie festiwal pewnie nie będzie to tak będzie w październiku i to jakby są tak można tak powiedzieć że to jest soundtrack do tego festiwalu albo jakiś płyta przewodnia tak trochę tak można to nazwać w sensie my mamy my jesteśmy jakby zespołem który działa przy tym stowarzyszeniu i mamy temat nouar zrobiliśmy płytę która normalnie będzie wydana jako płyta którą normalnie będziemy koncertować i ten Tylko po prostu jakby premiera tego materiału jest na tym festiwalu oraz tak OK no a Czy pytałeś czy fizycznie nośnik na dzisiejszy dzień ciężko mi powiedzieć Wydaje mi się że tak plany takie są czy będzie fizyczny nośnik czy nie będzie No to zobaczymy Pewnie w momencie publikacji to już będzie wiadomo z twojej perspektywy Jeszcze bierzesz sens wydawania odnośników

sens kurczę Ciężko powiedzieć Ja nie chętnie bym powiedział że tak co nie Bo ja lubię mieć w ręce płytę i książeczkę Lubię popatrzeć jak to jest wydane często jest tak że masz w tych fizycznych wydaniach ciekawe informacje których nie masz na przykład ja lubię takie rzeczy Więc no ja lubię fizyczne nośniki No ale to czy jakby czasy pozwolą im jakby na dalsze egzystowanie No to się okaże Nie teraz wracają bardzo winyle Przepraszam teraz zwracają bardzo winyle z powrotem do Łask już od dłuższego czasu w sumie i to wydaje mi się że na pewno jakieś tam teraz będzie schodzić nie znaczy bo ten aspekt kolekcjonerski chyba mam wrażenie że tutaj że nawet jeżeli chodzi o cd-ki trochę i zrobiłem o tym rozmawialiśmy że to jest taki element że taka Cegiełka wsparcia artysty żeby Tutaj nikt przecież nie przychodzi do mnie nie słucha CDK tylko gdzieś tam sobie leży jako jako jako wsparcie okej też złotej zasady a propos tego czy się nośnik fizyczny sprzedaż i nie sprzeda na przykład my jak zrobiliśmy z sercami płytę to zrobiliśmy ją totalnie zrobiliśmy fizyczne wydanie ale zrobiliśmy ją totalnie DIY że taki taki nasz znajomy prowadzili firmę zajmującą się między innymi wykonywaniem opakowań kartonowych i zrobiliśmy koperty u niego właśnie zrobiliśmy 100 sztuk kopert kupiliśmy na Allegro płyty takie CD które są wyglądają jak vinyl do tego sobie jeszcze w innym miejscu załatwiliśmy naklejki żeby sobie nakleić na na ten środek płyty wiesz tytuł i tak dalej no i wypalałem 100 płytek na kompie wiesz Później naklejałem to ze swoją dziewczyną na na te płytki tak żeby mieć na koncert premier No i na tym koncercie premierowym który Zagraliśmy to się sprzedało No kurcze prawie wszystko No nie powiem że wszystko bo bo zostało nam po tym koncercie Nie wiem może z 20 30 No ale większość z nas ma większość się sprzedała No w tym momencie no to już mamy ich może nie wiem z 10 gdzieś tam nam zostało Może pięć Nie wiem coś takiego ale to to też jest w sensie dla kogoś kto wie jak wyglądało to że poświęciliście czas i tak dalej to też jest jakiś fragment historii za który warto choćby tymi pieniędzmi się odwdzięczyć nie Kurczę ale to fajne w sensie

nie robiłeś ale to wiem że też firmy zajmujące się teraz połączeniem się absurdalne warunki stawiają tam typu 15 000 Zresztą czy coś takiego powiem że nawet się nie orientowałem Nie sprawdzałem tego po prostu od samego początku wiedziałem że zrobię to w ten sposób nie I to też mamy taką ekipę

[Muzyka]

[Muzyka]

Wow ale super pytanie ale trudne w myśl takiej zasady że gdybyś dzisiaj miał wolną stówę w portfele nieprzeznaczoną na nic i sobie pomyślisz o tym wydatku to myślałbyś tak OK to wydałbym jeszcze raz te dwie Okej To poszedłbym na zajebisty obiad okej taki że naprawdę zajebisty OK no jedzenia ale w formie przyjemności o tym mówimy tak No tak dobra trochę napomknąłeś i pewnie wrzucimy i do

nie przepraszam nie powtórzę nazwy tego Krakowskiego

linki ale czy jest jakaś organizacja [Muzyka] zbiór jakiś ludzi i jakaś jakieś miejsce czy też jakaś grupa ludzi którą uważasz że Czy we Wrocławiu czy poza Wrocławiem uważasz że to jest rzecz absolutnie warta uwagi Więcej osób powinno o tym usłyszeć chciałbym się chwilę zastanowić tutaj lokalnie Na naszym podwórku No jest trochę takich rzeczy jest dużo Jakby inicjatyw które działają w moment na przykład Wrocław który który też organizują moi znajomi to jest No super miejsce gdzie Wrocławska scena może się zaprezentować bo jednak trochę te te warunki koncertowe we Wrocławiu to jakoś tak troszkę się zmieniły i mam wrażenie że nie jest tak jak było kiedyś że można było naprawdę wielu klubach zagrać I ta Wrocławska scena jakoś tak można było ją eksplorować teraz mam wrażenie że jest w tym odrobinę trudniej ale może ja się staram większymignorantem słowa to jest ten kłopot który też i Fryderyk zaznaczał że na przykład już kluby są wynająć sale tak na przykład no więc Wrocław jest bardzo spoko mamy też w rosound który prowadzi Jest organizowany przez strefę Kultury Wrocław i to też robią super ludzie którzy mają mega zajawę i wiem jak bardzo Im zależy żeby zrobić jakościowy festiwal więc to też warto mieć zdecydowanie na uwadze przedostatnia rzecz czym jest szczęście dla ciebie może druga część Sorry I co robisz żeby być Aby bywać szczęśliwym OK no dla mnie szczęście to jest możliwość robienia tego co się lubi bez w ogóle żadnych stresów że nie wiem że nie mam za co opłacić chatę na przykład czy coś że jakby dla mnie osobiście po prostu szczęście zawsze było tym że mogę sobie robić to na co mam ochotę i jakby nie zastanawiać się czy coś mi w tym przeszkadza nie A co ja mogę robić żeby to osiągnąć no ja po prostu to robię nie więc więc spoko Wydaje mi się że jestem na dzisiejszy dzień szczęśliwym człowiekiem bo bo jest akurat mam obecnie taką możliwość że mogę robić tylko to co naprawdę chcę i naprawdę lubię robić no i po prostu trzeba być wytrwałym nie w tym ostatnia rzecz Wszystko co nie pojawiło się podczas tej rozmowy A chciałbyś dorzucić uważasz że warto miejsce i tutaj jest miejsce absolutnie na wszystko od Orange do narodu Po kwestie autopromocji miejsce na wszystko absolutnie miejsce na wszystko śledźcie hedrum Pozdrawiamy cały Kolektyw to jest dobre słowo tak zwałek Pozdrawiamy wszystkich członków Super bardzo ci dziękuję za za rozmowę Mam nadzieję że będzie jeszcze okazja się spotkać dyskutować choćby przy okazji

po premierze bo pewnie będziesz miał już trochę więcej do ujawnienia do powiedzenia do podzielenia się a póki co bardzo ci dziękuję i miłego dnia Do usł dzięki [Muzyka] [Aplauz]

[Muzyka]

Podobne wpisy