#27 Sara Dragan — miłość do skrzypiec, sceny, muzyki i życia

by Bartosz

W 27. epizodzie podcastu rozmawiam z Sarą Dragan. Rozmawialiśmy o muzyce, grze na skrzypcach, podróżach związanych ze specyfiką takiej pracy, wysokich kosztach instrumentów i dlaczego Paganini był, czy jest wybitny.
Serdecznie zapraszamy.

Album Sary o którym była mowa:
https://open.spotify.com/album/1G6ZeVZKkhLsHezb3I7ogm?si=l_pMCsWfTrWyVqLqmrlKTA

Więcej informacji o Sarze znajdziesz tutaj:
https://instagram.com/saradragan.violin
https://www.facebook.com/saradraganofficialsite
https://saradragan.com
[email protected]

?️ Podcast „Co jest z nami?” – rozmowy o życiu, kulturze i społeczeństwie!

♫ W dzisiejszym odcinku: Sara Dragan — miłość do skrzypiec, sceny, muzyki i życia

? Posłuchaj na różnych platformach:

? Spotify: https://spoti.fi/3AR5G8k
? Apple Podcast: https://apple.co/3SNtWPu
?️ Anchor: https://anchor.fm/cojestznami
? Google Podcasts: https://bit.ly/3TmBicS

✎ Kontakt:
[email protected]
IG: https://www.instagram.com/cojestznami.pl/
FB: https://www.facebook.com/cojestznami

? Montaż wideo: Kacper Woch
? Obróbka audio: Klaudiusz Socha

cojestznami #podcast #relacje #rozmowa #kultura #społeczeństwo #inspiracja #wspomnienia #historia #rozwojosobisty #pasje #cojestznamipl

TRANSKRYPT:

wydaje mi się to jest w ogóle problem że ludzie się boją tej klasycznej muzyki przede wszystkim bo jej nie rozumieją mają poczucie mówię bezwartościowania ale zauważyłam rozmawiając z ludźmi w społeczeństwie czy to w Polsce czy czy nie tylko czy to jest jakiś taki wyższy szczebel i że on nie wiedzą nie znają nie rozumieją I jakby chęcic na biznes nawet czasami tak więc dokładnie no trochę tak jak ze sztuką Jak sobie pomyślę czy też wyobraża sobie Luwr mam ludzi z kieliszkiem szampana długim cienkim papierosem dumającym nad także nigdy nie było gdzieś tam klepania po ja w ogóle uwielbiam uznaję faktycznie Prawie że tylko rosyjską szkołę uwielbiam i Jestem wielką fanką ale to jest mówię przez krew tak naprawdę troszeczkę tak to bardzo utwarnia to też jest taka trochę selekcja że albo ktoś to przeżyje i się uodporni i naprawdę nadaje albo wypadnie z obiegu nieraz się tak zdarzało gdzieś tam jak obserwuję ludzi wokół mnie także to była szkoła która nie owijała nie mówiła o kurczę

ja też Sama mam taki charakterystyczny wyrobiłam naprawdę potężne samokrytycyzm stracić żeby był zdrowy a też mówimy im dłużej im wyżej się wchodzi na przykład na konkursach takich światowej rangi Oczywiście że jest jury które tylko czeka żeby powyliczać błędy Ja uważam nie pracowałam Nie wiem nie pracowałam w Polsce nie pracowało

na etacie nie pracowałam nigdy w życiu ja mam menadżerów zlecenia koncerty bookingi lalala Mieszkam na ileś tam państw także trochę U mnie to wygląda inaczej nigdy nie pracowałam w instytucji państwowej w Polsce na etacie czyli w orkiestrze Slash w szkole i tak dalej i tak dalej I na pewno nie mam takich aspiracji przez długi okres czasu wydaje mi się na ten moment że nikt dalej tego nigdy nie wiem

[Muzyka] Dzień dobry Sorry tak jak za każdym razem ci którzy cię znają to to na pewno o tobie wiedzą Bardzo dużo natomiast dla tych którzy Cię nie znają gdybyś była uprzejma parę zdań o sobie Nazywam się Sara Dragan oryginalnie pochodzę z Legnicy mieszkam trochę w Madrycie trochę w świecie i jestem skrzypaczką

jak się zaczęło w sensie i nie Pytam w kontekście takim rodzice byli tym tam iskrą zapalną ale

jak młoda kobieta wybiera skrzypce zamiast cokolwiek innego lalki koleżanki i piaskownica bo jakby to jest to jest dla mnie najciekawsze No tak jak zresztą wspomniałeś tak troszkę jestem wychowana w rodzinie muzyków zarówno Mama jak i tata to skrzypkowie aktualnie również siostra młodsza także gdzieś w płynie chyba nam to w krwi fakty są takie obydwoje zarówno Mama jak i tata uczą w szkole muzycznej w Legnicy i Zresztą nie tylko oni nie chcieli żebym grała na skrzypcach ponieważ wiedzieli jak ciężkie je wymagający jest to zawód jak wiele trzeba tak naprawdę poświęceń w życiu zrobić także chcieli mnie ukierunkować w jakieś totalnie inny sposób nawet zapisali mnie do normalnej podstawówki acanie muzycznej z tym że ja bardzo silnie się sprzeciwiłam i to ja bardzo bardzo chciałam grać na skrzypcach wychowałam się na próbach orkiestr na lekcjach rodziców na koncertach jako takie maleńkie dziecko także dla mnie to było tak naturalna sprawa że nie wyobrażałam sobie że mogę robić cokolwiek innego nawet pamiętam kiedyś poszliśmy do jakiejś rodziny ciotki wujka i może miałam z 4 latka i zapytałam się ciotki a Na czym grasz bo wszyscy wokół mnie to niemocy ona mówi że tam jest księgową czy jakiegoś a ja nie pamiętam że nie mogłam się to w głowie pomyśleć że ktoś na czymś nie gra także wizja taka że skoro

powiedz mi bo chyba że ja jestem totalnie w błędzie ale to mi przychodzi jako pierwsza rzecz do głowy mówię jeżeli się mylę to mnie wyprowadź błędu nauka gry na instrumencie albo w ogóle granie na instrumencie to nie jest chyba coś co dochodzisz do jakiegoś poziomu i już jestem nauczony wszystkiego okej jak przede wszystkim bo to jest chyba dla mnie najbardziej ciekawe jak utrzymać tą taką jeżeli nie ma takiej wizji że w końcu będę mistrzem mistrzynią świata w grze na skrzypcach czy na czymkolwiek innym Jak utrzymać taką chęć nauki ciągłej pracy Nie wiem ale zaraz pewnie do tego przejdziemy trochę niewdzięczne jeżeli chodzi też o muzykę żeby to się nie wypaliło gdzieś po drodze bo

masz 22 lata 3 Przepraszam grasz od 7

Tak i to jest rozbieg w sensie jeszcze ci zostało

mam takie wrażenie że to jest rozbieg nie znam światowych Skrzypków skrzypaczek ale No domyślam że pewnie przestają grać jak muzyka umiera w nich w jakiś tam sposób mniejszy Czy większy jak się nie wypalić po drodze przy takiej właśnie założeniu że nie ma jakiejś mety że nie możesz dojść do jakiegoś poziomu w takim prostym przełożeniu stosunkowo łatwo jest Nie wiem podnosić ciężary bo w końcu masz jakieś tak jakieś punkty do którego się możesz odnieść tak a w twoim przypadku Jeśli wydaje że to jest najbardziej fascynujące w tym wszystkim w tym co robię że właśnie nie ma takiego punktu do którego bym doszła i Powiedziała ok i w dane się nigdy nie nudzi zawsze można iść do przodu i obojętnie na jakim ja się poziomy zawsze można to robić lepiej i można powiedzieć że to jest frustrujące ale można też powiedzieć że to jest uzależniające i w moim wypadku tak jest człowiek naprawdę czuje że się każdego dnia tak naprawdę rozwija i stara się robić to lepiej i lepiej i lepiej także A czy właśnie jak się nie wypalić Wydaje mi się że muzyka czy to skrzypce czy to fortepian czy to całkiem coś innego to jednak sztuka Czyli to trzeba naprawdę kochać żeby to robić dobrze i żeby to w ogóle robić także sądzę że Życie weryfikuje takie sytuacje i

ja znam muzyków z wielkiego powołania którzy naprawdę do ostatniego dnia swojego życia byli na scenie i tak też widzę swoje życie bardzo konkretnie także tutaj nie mam ale takiej dobrej rady na wypalenia bo nie spotkało mnie to i sądzę że nigdy nie spotkam to może inaczej z drugiej strony Pozwól że zapytam

ile Jak wygląda proces teraz na przykład OK pewnie początki od tam jakichś takich standardowych nie wiem jak wyglądają standardowe rzeczy ale szkoła muzyczna pewnie jakieś Nutki czy tam coś innego a jak wygląda teraz twoje ćwiczenie jak znasz już Nutki z naszej jakieś utwory czy tam sama komponujesz

kiedy masz już podstawy to co dalej w sensie ćwiczy się nie wiem Ja próbuję trochę szyć z powietrza jeden utwórczy jakąś grupę utworów Ciężko mi sobie wyobrazić jeżeli się nie komponuje to to co robisz mamy to szczęście że skomponowano naprawdę wiele dla nas i ta jedna lista tak naprawdę się nie kończy w moim przypadku jest o tyle łatwiej bądź trudniej tak naprawdę Zależy jak na to spojrzeć Z której strony że ja mam ten przywileje i wielkie szczęście że gram bardzo dużo koncertów w różnych częściach świata i to się równa z małą ilością czasu pomiędzy nimi To nie jest tak że nauczę się tam trzech utworów i cały rok gramie w Hugo absolutnie nie zazwyczaj jest tak że każda sala koncertowa plus minus prosi o coś innego to są koncerty takie z moim udziałem na scenie od pół godziny do dwóch także z podróży na pamięć tak także z podróżami z całą logistyką jakby z eventem za eventem bardzo często w małych odstępach czasowych to to nie jest takie proste i te ćwiczenia No tak jak powiedzieliśmy No nie ma takiego levelu numer 100 i O już jesteś jakby akom nie Aczkolwiek są poziomy można powiedzieć trudności utworów i Jeżeli dochodzi się do tych najwyższych lotów to to jest taki jak to mówią Never Ending struggle i tam zawsze także to jest nosa mu

doskonalenie się trochę więcej odnośnie tej trudności w sensie na tyle na ile się dało pisać Czym jest łatwy utwór Czym jest trudny w sensie no bo mi jest OK tam pewnie Wlazł kotek na płotek to jest stosunkowo łatwe żeby coś naprawdę dobrze zagrać to tak naprawdę nic nie jest takie proste oczywiście to już jest taka teoria haha ale no wlazła tak naprawdę na pewno najłatwiej to będzie wytłumaczyć na takie aspekcie technicznym tak czyli mamy Wlazł kotek na płotek bądź poszedł pole kurki trzy plus Kilka nutek prostych relatywnie wolnych i krótko tak a potem dochodzą Ile trwa Wlazł kotek Dajmy sobie taki przykład Żeby ludzie mogli minutę No powiedzmy że minki no to to jest Wlazł kotek który jest proste wolne i trwa minutę i ma ładną łatwą chwytliwą melodię a na przykład Utwory które dzisiaj wykonuje trwają godzinę jeden utwór na przykład jeden utwór potrafi trwać godzinę jest naprawdę bardzo skomplikowane też tak intelektualnie muzycznie No bo my też jakby to nie są tylko aspekty techniczne też musimy się wgłębiać w to co autor miał na myśli tak dwa że no właśnie mają bardzo wiele technik i aspektów takich stricte skrzypcowych manualnych które ludzie dochodzą do jednej latarni A tam jest ich po prostu mój dom tak także to to naprawdę bardzo bardzo skomplikowany proces plus faktycznie jakby Ja też osobiście jestem zwolennikiem grania na pamięć a nie znowu także OK żeby się OK czyli najpierw masz opcję żeby biorę nuty rozczytuje to też jest często nie takim prostym procesem jeżeli chodzi o muzykę na przykład 20 czy 21 wieku oraz bardzo wszystko skomplikowane i nie tak przystępne jak Wlazł kotek dla słuchacza czy najpierw się to rozczytuje pierwszy raz Potem ćwiczy się żeby było czysto równo zaczyna się wolno potem się to przyspiesza tak żeby dojść do tempa potem jakby buduje się jakąś formę interpretacji to jest naprawdę długi wyczerpujący proces

ale ok do tego zaraz zaraz przyjdę jest jakaś różnica między graniem Solo a graniem Przepraszam jeżeli źle powiem w orkiestrą w orkiestrze orkiestrze jak występujesz bo w dwóch opcjach występujesz a okej ja występuję tylko z orkiestrą Przepraszam coś tutaj dotknęłam jako

właśnie nigdy w zasadzie nie grałam No to każdy ma swój nurt powiedzmy Tak ja byłam od dziecka od dziecka nastawiona na występowanie Solo i też się w tym realizuje No na pewno jest to co totalnie inne życie tak jak mówiłam Zresztą moje życie Ja jestem wyeksponowana tak jest powiedzmy w orkiestrze grupa nie wiem kilkudziesięciu osób i tam po parę osób gra to samo w tym samym czasie A ja stoję na środku i gram coś innego i mnie tak słychać Więc powiedzmy to jest najtrudność jedna z a dwa że totalnie inny Lifestyle także że ja podróżuję ciągle spotykam nowych ludzi ja nie jeżdżę z jedną orkiestrą zazwyczaj tylko przyjeżdżam do do różnych i ciągle spotkam na tych dyrygentów nowe orkiestrę gram coś innego Jestem w nowych miejscach A orkiestra tak bardzo jak jest to świetny zawód i w ogóle Bardzo potrzebujemy muzyków orkiestrowych Uważam też jest bardzo wyczerpujące i trudne to jednak idzie do pracy i gdzieś tam ma w miarę normalne życie muzyki orkiestrowe jeżeli można to tak w ogóle nazwać

jak miałem tutaj paru muzyków nie ani nie takiej go poziomu ani też bezwartościowania w sensie nie grających na taką skalę może tak i nie grających z koncertami jak ty patrzysz czy z twojej perspektywy to jest niewdzięczna branża i jeżeli jest to dlaczego w sensie

chciałbym żebyś się trochę zmierzyła to jest Pewnie troszeczkę inny odłam ale z jednej strony słyszałem o problemach z wynagrodzeniami z kingiem różnego rodzaju w przypadku na przykład zespołów za x i tak dalej I że taka kariera muzyczna z jednej strony jest oczywiście bardzo pociągająca się gdzieś finalnie łączy z jakimś biznesem wolnością A jak to wygląda w takim nie chcę żeby to źle zabrzmiało

[Muzyka] tak niewdzięczna to na pewno nie jest słowo którego ja bym osobiście użyła aczkolwiek sądzę że podpisałoby się pod tym tysiące osób z branży Ja osobiście nie ponieważ jest to naprawdę to samo bycie na scenie wynagradza wszystkie wszystkie przeciwności trudności i wszystko co się nieprzyjemnego często po drodze dzieje Oczywiście a powiedziałabym bardziej że jest ciężka do przebicia się w jakimś tam stopniu ze względu na potężną konkurencję w świecie ja mówię teraz globalnie tak bo bo Mieszkam i w sumie pracuję Gram koncerty za granicą od wielu wielu lat także gdzieś tak bardziej szerzej szerzej patrzę jeżeli chodzi o branżę Mam na myśli w świecie i poziom młodych ludzi jest tak niesamowicie wysoki i to są tysiące teraz ludzie żeby dostać się na jedno miejsce zdają tysiące skrzyku fantastycznych tak jest wielka oczywiście konkurencja azjatycka ludzie którzy osobiście Ja jestem ze szkołą skrzypcowo-rosyjskiej można powiedzieć i mamy bardzo dużo Azjatów dziewczę z Japonii z Chin z Korei Południowej i to są to są tyranie pracy i mówię to w dobrym tego słowa znaczeniu ludzie z potężną pokorą oczywiście nie mówię wszystkich jedną miarą ale to co ja doświadczyłam z nimi i trochę się najeździłam napatrzyłam to faktycznie tak jest z potężną dyscypliną pokorą i oni potrafią od rana do nocy zamknięci ćwiczyć więc jakby wiadomo że podnoszą tu naszą poprzeczkę jeszcze wyżej a propos jeszcze orkiestry jak mówiliśmy bardzo dużo moich znajomych zarówno w Polsce jak i w stanach i w różnych innych miejscach po studiach Akademii Muzycznej po skrzypcach chcą dostać się do orkiestry do pracy to jest ich jakby taki taka aspiracja co jest fantastyczne w ogóle stać się do takiej świetnej orkiestry to jest ludzi o tym marzą No i właśnie no i są tysiące osób które marzą w jednym miejscu mówimy o takich topowych już instytucjach nie także jest to niewdzięczna pod tym względem jest coś takiego w przypadku i globalnie i u nas na tyle na ile możesz powiedzieć jest coś takiego że możesz ciężko pracować możesz zacząć Chyba że chyba że tak nie jest to też mnie wyprowadź z błędu to też słyszałem że w takim przypadku takiej oficjalnej drogi to znaczy szkoła muzyczna gdzieś żeby dostać się do orkiestry to tam najlepiej jest od małego startować w sensie że starsi mają troszeczkę ciężej

i może być tak że będziesz ciężko pracować będziesz dobra będziesz osiągać jakiś sukcesy ani nie będziesz miała szans na taki sukces na przykład na miejsce oczywiście oczywiście Atut to jest taka branża że trzeba ją zacząć jako trzeba zacząć ćwiczyć uczyć się jako małe dziecko więc niemożliwe wskoczyć mając 15 lat obudzić się jakby do tego żeby to robić zawodowo mówimy na dużą skalę jest to bardzo podziwiam ludzi i uważam że to jest świetna rzecz do muzykalniać się umuzykalniać się znam lekarzy którzy po godzinach spasji ćwiczą na skrzypcach prawników i w ogóle uważam że to jest coś fantastycznego ale jeżeli ktoś w wieku lat 16-15 Nigdy nie mają do czynienia z instrumentem stwierdzi że on chce grać w Filharmonii wolińskiej no nie I to mówię Ludzie ćwiczący od dziecka i osiąga którzy osiągają jakieś tam sukcesy na swojej drodze mają problem dostać się takich domowych miejsc takich duży wyścig szczurów jak to mówią A co w przypadku jest jakaś alternatywna droga jeżeli się na przykład nie dostanie do orkiestry Ależ oczywiście że tak Tak jak powiedziałam Każdy ma swój nurt można uczyć w szkole można też założyć swoje studio mieć uczniów tak Wykładać na uczelni grać w zespołach kameralnych w orkiestrze można właśnie zakładać triak kwartety można grać solo jest cały wachlarz cała gama także to nie jest człowiek skazany na granie w orkiestrze i tak dalej ja ja odzyskam wiedziałam co chcę robić konkretnie i do tego dążę i to robię i jakby wizja mam bardzo jasno ale Jest wiele opcji co jest dla ciebie największym wyzwaniem w skrzypcach samych w sobie

Chyba że jest coś takiego ciężkiego w samym instrumencie [Muzyka] najtrudniejsze ja się zamieniam Dlaczego

OK postaram się tak graficznie i przystępnie OK

mamy skrzypce 4 struny Gryf na fortepianie są kocham fortepian w ogóle to jest mój ukochany instrument zaraz po skrzypcach i jest mega trudne ale żeby zobrazować to na fortepianie nawet jako taki lajk mam klawisze białe czarne wcisnę jedzie prawda to nie jest takie proste Na razie trochę nici zlinczują nie jest tak ale potencjalnie a na skrzypcach jak się palec przesunie Pod innym kątem milimetr to milimetr tamtą tutaj ręką krzywo po prostu jest obrzydliwy wrzask pisk I to jest po prostu bardzo nieprzyjemne do słuchania i jest to bardzo trudne co mam na myśli każdy milimetr się liczy ruchu naprawdę każdy kąt ustawienia nie wiem kiści ręki palca wibracji ruchu wszystko ma potężne oddziaływanie jakby na dźwięk i to słychać bardzo Także jest to bardzo detali to jest tak jak bycie neurochirurgiem jeżeli mogę to tak już bardziej zobrazować przystępnie tak bym to nazwała No to to jest taki Challenge każdego Skrzypka dużącego do perfekcji mimo że nie ma czegoś takiego jak takie skrajne granie perfekcyjne ale wszyscy do tego dążymy i o tym znowu historia samodoskalania samo nalania się także no taki neurochirurgia trochę czyli to jest ciężka fizyczna praca

Szczególnie jak muzycy orkiestrowi w operze czy filharmonii siedzą na próbach po prostu cały dzień bo to jest nienaturalna pozycja dla człowieka tak głowa przekręcona ręce tak plus siedzą to bardzo wiele osób ma problemy takie z kręgosłupem i tak dalej także fizycznie jest to ciężka praca i na pewno intelektualnie też w drugą stronę jest coś takiego co jest albo albo branży albo w samej muzyce albo w samej grze co mogłoby spowodować Coś taka kula u nogi coś co cię bardzo męczy Nie ja jestem fanatem fanatykiem fanatką fanatyczką w zasadzie tego co robię oczywiście żeby to nie wszystko jest pięknie nic mnie nie wszyscy oczywiście że jest bardzo wiele bardzo wiele przeciwności i wiadomo są różne wypadki na scenie Zdarzało mi się wypuszczanie smyczka zrywanie struny potknięcie przeróżne scenariusze miały miejsce tak i od tego poprzez całą logistykę i wiadomo że ćwiczenia czasami samemu w pokoju po 8 godzin nie zawsze jest kolorowe Co nie zmienia faktu powtórzę to jeszcze raz że samo bycie na scenie i już sam efekt finalny tak bardzo oddaje to wszystko z nadwyżką że że nie nie ma czegoś takiego co powiedziałam że jest taka kula u nogi w tym zawodzie nie mimo wszystkich przeciwności liczenie po 8 godzin [Muzyka] Ja nie mówię że codziennie ponieważ nie Ćwiczyć trzeba codziennie zaczniemy od tego i kropka ale często przez wyjazdy przez podróże logistycznie nie da się siedzieć w zamkniętym w pokoju przez 8 godzin No halo tak Cześć na lotnisko zhakować się dojechać jest próba jest to jest tamto co nie zmienia faktu że w takich mega gorących okresach czyli Albo dostaję telefon ma jest jakiś koncert z last minute z czymś na przykład czego nigdy nie grałam i to jest za 6 dni A trzeba pamiętać powiedzmy godzinny repertuar czy tam 40 minutowy tak teraz wrzucam No to 8 godzin Easy czy tam jest jakiś bardzo duży konkurs w perspektywie za miesiąc No to człowiek siedzieć zamyka się faktycznie

tyle godzin zdarzało się więcej ale to mówię to bardzo ciężko jest odpowiedzieć na pytania ile ćwiczysz dziennie bo albo wszyscy mnie zawsze zadają a nie ma takiej złotej odpowiedzi bo to może mogą być trzy godziny trzeba dużo ćwiczyć to mogą być może być pięć gocia mądrze ćwiczyć a nie dużo nie ilość tylko jakość przede wszystkim Nie bo często 10 godzin jak już mózg nie działa Jest po prostu bezkstygna ale tą zależy od sytuacji bardzo Miałaś jakąś taką o tym o czym chciałabyś powiedzieć coś

dramatyczną matkę w sensie wspominałaś o tym zerwaniu struny czy czegoś co się wydarzyło się coś takiego na koncercie

okej

z branży odpowiadają że na przykład mieli tak zwaną dziurę pamięciową i stoją na scenie grają tam są sami powiedzmy jest publiczne fajnego nie wiedząc dalej I już kilka takich przypadków znaczy kilka to jest w ogóle normalna rzecz w tym zawodzie powiedzmy i ludzie mówili że od tamtego czasu na przykład mają traumę wychodzą z nutami tak tak Ja w życiu takich historii nie miałam i też jakoś nie no Nie nigdy nie miałam odpukać takiego xperiansu aczkolwiek miałam wiele takich po prostu nieprzyjemności pod tytułem zerwałam strunę niejednokrotnie wypuściłam smyczek gdzieś tam się Potknęłam sukienka mi się rozpierał podczas grania takie naprawdę absurdalne wręcz śmieszne sytuacje wtedy trzeba ciągnąć dalej mimo wszystko udostępniałam na swoim Instagramie film taką kompilację zrobiłam że to zerwałam strunę to i gram z fortepianem recital w nocy w Katowicach i Powiedziałam coś na zasadzie sorry ze sceny zmieniłam strunę i wróciłam jeżeli jest to też była produkcja telewizyjna z orkiestrą z kolei na takim dolnym Śląskim bardzo fajnym festiwalu imienia Henryka Wieniawskiego Grałam i pękła mi struna na samym początku koncertu więc koncert mistrza ze skrzypkiem podmieniłam się instrumentami to jest w ogóle to jest strzał najgorsze bo to jest bardzo personalna sprawa i nie da się tak ich zmieniać to są na intonacje na odległości dźwięki na projekcie wszystko No ale ratowanie jego w sytuacji i oczywiście publiczność pokochała ten cały spektakl A dla mnie to było po prostu Myślałam że zawału serca dostanę ale z wielką mimo wszystko zimnokrwią to zrobiliśmy także jest wiele takich zabawnych dla publiczności sytuacji ciekawiło mnie jeżeli już grasz sam znaczy w sensie Solo jakąś tam partię tak to Jeszcze obróć ciebie Masz ludzi którzy też grają jakby jest to jednocześnie i wtedy wszyscy się zatrzymują czy chodzi o to że cokolwiek się nie stanie to trzeba iść w takich sytuacjach chyba że my tam nie wypadła i coś mi się stało ale ja mówię jakieś takie struna smyczek to profesjonalizm to już jest żeby iść dalej jak to jest chyba taka rzecz która wydaje mi się mogłaby dużo ludziom dać tym którzy nie słuchają muzyki klasycznej

i by ktoś chciał zacząć swoją przygodę

Co byś poleciła w sensie nie na zasadzie to jest moja topka Klasyków nie bardziej jak się wgłębić muzykę klasyczną Powiem ci że ja też mam z tym bardzo duży problem jest parę utworów które mi się podobają bardzo pojedynczych

oczywiście chciałbym się teraz popisać i przypomnieć sobie jakieś nie na pewno mniejsza stockowicz OK I tutaj nie pamiętam chodzi o ten mogę przykręcić

to jest walc jakiś ja to później sprawdzę i wyprostuję W każdym razie

jak ludzie mogą poznać

szczególnie młodzi O i to już w ogóle już masz utrudnienie [Muzyka] Wydaje mi się że to jest w ogóle problem że ludzie się boją klasy cznie przede wszystkim bo jej nie rozumieją mają poczucie mówię bezwartościowania ale zauważyłam rozmawiając z ludźmi w społeczeństwie czy to w Polsce czy nie tylko czy to jest jakieś takie wyższy szczebel i że oni nie wiedzą nie znają nie rozumieją I jakby chronić na biznes nawet czasami tak więc dokładnie no trochę tak jak ze sztuką Jak sobie pomyślę czy też wyobraża sobie Luwr mam ludzi z kieliszkiem szampana długim cienkim papierosem dumającym nad w sensie to jest jakaś taka bardzo hiperbola ale to przez to że nie znam tego środowiska nie jestem tam ciężko mi jest je poznać nie potrafię go poznać Dlatego dlatego mam skrzywiony obraz więc

OK boją się to jak można przekonać

słusznie Zgadzam się Jest potężna jakby zróżnicowanie jest w późnośność bo są faktycznie ludzie którzy to kochają i to są laicy to nie są profesjonalnie muzycy ale kochają chodzą na koncerty i tak dalej są koneserzy już tacy też nie muzycy ale który się znają chodzą uczęszczają czytają starają się zrozumieć są ludzie którzy jakby ze snobistycznych względów tam tak jak powiedziałeś jakby jest wiele wiele aspektów Jak można pomóc jak można zbliżyć ludzi do tej muzyki klasycznej w drugą stronę ja miałam takie doświadczenie w Meksyku na przykład mieszkając w Hiszpanii mówię po hiszpańsku Tak ale jeszcze na tamten moment wcale takie świetne mój hiszpański jeszcze wtedy nie był i grałam koncerty w Meksyku i organizator poprosił mnie żebym po każdym utworze wzięła mikrofon i jakby mówiła do tej publiczności meksykańskiej po hiszpańsku kilka przystępnych słów o utworze bo często jest taka grobowa mimo wszystko atmosfera w filharmoniach tak Proszę włączyć telefony wszyscy siedzą nikt się nie odzywa tak to powinno wyglądać i wychodzą Ale właśnie rozmawianie z publicznością Trochę przybliżanie im tego co teraz zagram jakąś tam historię w miarę tego utworu co dla mnie znaczy dlaczego ten i jakby po prostu rozmawianie z nimi i z mojej perspektywy przystępne opisywanie tego co Zaraz zrobię tłumaczenie wywołuje po prostu fantastyczną wręcz ekstazę wtedy ludzie czują że orze wiedzą o co chodzi są tutaj czy on się częścią tego tego koncertu uważam że to jest bardzo ważne i trochę to już chodzi w nawyk że jest taka praktyka ale jeszcze nie uważam że niewystarczająco także to byłoby No zrobienie tego bardziej przystępne do ludzi to że oni poczuli że mamy kogoś takiego

brakuje mi słowa ale chyba propagator to taki którego można znaleźć nie wiem szczególnie na przykład jeżeli są to młodzi ludzie nie wiem których możemy Odkopać gdzieś na YouTubie w internetach którzy dobrze albo przystępnie mówią o muzyce klasycznej Szczerze mówiąc nie wiem że to nie masz czasu na życie Nie mam życia Dziękuję bardzo

bardzo ciekawe ale sama jakby nie szukam ludzi którzy mówią przystępnie o muzyce klasycznej bo ujawnie siedzę odkąd się urodziłam także z tego powodu Może by może po prostu nie znam aczkolwiek na pewno są miliony ale

to jest w ogóle jak będziesz miała chwilę to do siebie wrzucaj propozycję w sensie

na Instagrama propozycje Nie wiem może znaczy w sensie z racji tego że masz duże doświadczenie duży staż ciągniesz w część młodzieży ze sobą absolutnie uważam

że

mi to chodzi po głowie Ja bym nie był sobą gdybym nie zapytał dlaczego

Skrzypce stradivariusa są tak drogie i tu oczywiście biorąc pod uwagę pewnie wiek tak nazwisko twórcy na pewno ma czy jest jakaś taka znacząca różnica pomiędzy takimi ze sklepu muzycznego

co jest wagą nie rozumiem Gdybyś był uprzejmy w sensie i to absolutnie nie chodzi o ten aspekt finansowy bo by to nazwisko chyba słyszało większość osób a ci którzy nie słyszeli to byli w tym sklepie z ciuchami ale to jest taka rzecz która nie jest jakaś taka super oczywista w sensie tam nie mam magicznego elfa w środku który pomaga wgrać chyba że jest

dłuższy okres czasu nawet nagrałam płytę która jest Zresztą dostępna na spotify’ach Apple musical i innych platformach właśnie na instrumencie anteny stradivariusa ze Złotego okresu czyli najlepsze stradivariusy ze stradivariusów to już w ogóle takie

Lamborghini skrzypcach generalnie Skrzypce są jak wino czyli im starsze tym

jak najbardziej zgadzam się z tym A czym właśnie ta cała Czym jest odmiana ta tajemnica nie ma elfa nikt nie pomaga grać dla nas No to są potężne różnice w brzmieniu w kolorze jakby szlachetności Oczywiście że jest to po prostu samo nazwisko też mówię o ceny mówimy o numerach to takie rzeczy potrafią kosztować 15 milionów funtów w taki instrument to nie są przelewki ale te skrzypce mają duszę przede wszystkim naprawdę to są instrumenty ja na przykład gram na instrumencie włoskim również Nikola Mati z 1666 roku to był jeszcze przed stradivariusem pożyczono mi go z Londynu i mając świadomość że noszę coś takiego na plecach gram na tym wpisuje się w potężną historię która trwała już tyle lat tyle ludzi jakby wspaniałych miała takie instrumenty w rękach także też to aspekt historyczny Szczególnie przy takich nazwiskach a dwa że no do dzisiaj nikt nie złamał takiej technicznej lutniczej tajemnicy stradivariusa Dlaczego one tak genialnie brzmią prawda jest bardzo duża różnica w brzmieniu przede wszystkim jakby ten dźwięk jest większy bardzo często każdy z inny instrument na tych stradivariusów ale daje taki przykład dużo bardziej szlachetny można z niego wydobyć naprawdę 400% więcej po prostu i dla to dla nas ludzi jakby z branży to jest my słyszymy te wszystkie detale i to bardzo mocno a publiczność jest w stanie chwycić takie rzeczy znam w Polsce wiele osób którzy to nie są muzyce ale ludzi którzy bardzo lubią i jeżdżą na dwa w Polsce za pogodnymi osobistami z orkiestrami drewnianymi i słuchają praktycznie co drugi dzień są na jakimś koncercie muzyki klasycznej więc nie są nie są wydrukowani muzycznie ale mają wyrobione ucho i rozumieją że to wszystko powoli i definitywnie są w stanie wskazać różnicę Poczekaj Czy ja dobrze zrozumiałem jest tak że skrzypce trochę z rąk do rąk od muzyka do muzyka przechodzą czy to jest w sensie że są na przykład gdzieś w posiadaniu i nie wiem strzelam jakieś Akademii Muzycznej czy też jakiegoś

Instytucja która ma na przykład dany sprzęt tak jak tak jak tobie to za jakiś czas jak ty przestaniesz grać Czego ci nie życzę to ktoś ktoś inny zostanie taki sprzęt jest ze względu na to że muzyków nie stać na kupno takich nie każdy musi grać na Star devariusie aczkolwiek soliści no chcieliby dążą do tego jeżeli takie wspomniałam potrafią kosztować na przykład 15 milionów funtów Tak jestem No to kto na to zarobić w związku z społecznością są to Banki które są w posiadaniu tak są to banki domy aukcyjne bardzo bogaci ludzie prywatni kolektorzy nie wiem Tak się mówi kolektor kolekcjonerzy okej kolektorze

i tak dalej i tak dalej ostatnio właśnie widziałam że na przykład robią konkursy że użyczą na dwa lata taki instrument robią konkurs i takie przesłuchanie ale w większości mówię są to instytucje banki i to jest w ogóle wspaniała inwestycja Chciałabym powiedzieć bo taki instrumenty rosną drastycznie na jakości nigdy na jakości na cenie goście też im starszy tym lepszy drastycznie rosną na ceny także też jest powodowane tym Przepraszam że ciebie to słowo ilością tych egzemplarzy jeśli wcale nie tak dużo i No ekonomia wszystko i one Powiedzmy że instrument który tam jeszcze

7 lat temu kosztował na przykład 120 tys euro dzisiaj można go szukać za 200 zł naprawdę także jest to wspania inwestycja w ogóle kwestia w sztukę ale szczególnie bardzo pewna więc banki ludzie zamożni inwestują w to i my mamy szczęście że i ktoś nam użyczy w ten sposób że ktoś ma i nagle sprzedać więc wtedy zabierają ten instrument tak czy No to są przeróżne czynniki na to wpływają aczkolwiek muszę powiedzieć że ja mam wielkie wielkie wielkie szczęście że że mam w rękach właśnie takiego kalibru instrument jest też miałam wyciągnąć

chciałem zapytać bo to jest też jakiś fragment historii który który jest dla mnie laika całkowitego mimo tego że to pojawiało się kilka razy słyszałem mimo że nie jestem związany z branżą

Jest to po prostu Ciekawe jak się żyje na walizach

Ja już bardzo wiele lat Tak żyję zaczęłam uczyć się podróżować grać tam konkurs to jakoś siedmio ośmioletnie dziecko No Ale ta taką poważną skalę już takich podróży nie powiem europejskich ale azjatycko amerykańska Europejska nie wiadomo jakich No to już 10 lat Takie jeżdżę sama to mam 14 lat samo mnie wypuścili w świat i powiem szczerze że jest to bardzo męczące skłamałabym jakbym powiedziała że nie bo człowiek ciągle jest na tych lotniskach A wiadomo często samoloty równa się milion problemów tu bagaż nie doleciał zaraz jest koncert to samo cały czas coś się dzieje jest oczywiście wyczerpujące Ja zawsze mówię jak już po takiej dłuższej trach na przykład w tamtym roku byliśmy z Filharmonii Lubelską orkiestrą harmonii Lubelskiej i fantastycznym Zresztą dyrygentem Wojciechem rodkiem byliśmy w Stanach przez 2 i pół miesiąca graliśmy 31 koncertów w 17 różnych stanach zrobiliśmy 15 tysięcy mil autem po samych No to są po prostu niewyobrażalne że jest to strasznie męczące jak wróciłam do Europy pamiętam Już nie mogę się doczekać żeby tak sobie posiedzieć w jednym miejscu Ja zawsze to mówię w takich intensywnych momentach zawsze się wszyscy ze mnie śmieją jak ja to w ogóle już wypowiadam to słowa głośno bo ja po dwóch dniach jestem chora Po prostu siedzenia nie potrafię Nie umiem źle się czuję Nie także uważam że życie na walizkach to jest też bardzo duży

bardzo duży poświęcenie no bo szkoda jest mieć rodzinę jakieś tam stałe miejsce swoje być zaczepionym o coś no trochę takie bardzo indywidualne i życie nie dla każdego zdecydowanie dla mniejszości ale dla mnie jedyna droga jaką sobie wyobrażam takiego

[Muzyka] innego nie mam określenia normalnego życia w sensie że odstawiłaś coś i że jeżeli planujesz to robić dalej tak samo to nie ma odwrotu I nie ma innej możliwości Tak tylko że nie miałam za bardzo okazji odstawiać bo ja nie miałam Zawsze na jedną kartę że zrezygnowałaś z takiej opcji w ogóle Tak gra czyli postępował tak naprawdę w życiu Ja wiedziałam w którą stronę idę i podejmowałam świadomie te decyzje i Te kroki wiedząc czym to skutkuje tak jeżeli chodzi o taki już naprawdę skrajny szalony lives o której ja prowadzę i No na pewno jeżeli kiedyś zachce osiąść Oczywiście będę mogła się związać na przykład z uczelnią jakąś usiąść w jednym miejscu ale ja po prostu nie wierzę w to że to się stanie Naprawdę także Oczywiście że to ja to widzę teraz na podstawie swoich znajomych z którymi gdzieś tam dorastaliśmy razem i widzę że na przykład oni teraz robią tam magisterkę czyli wynajmują mieszkanie dajmy na to w Warszawie czy tam we Wrocławiu czy gdzieś i chodzę na uczelnię piszą pracę gdzieś tam sobie dorabiają normalne życie osoby 23-letniej tak a patrzą się na mnie mówiąc także no i na pewno bardzo odstaje odbiega w moim życiu A czy w sensie bo jak mówisz to jest taka świadoma decyzja i ona też trochę jest z branżą skorelowana i jakby ze specyfiką Ale to u ciebie Wszystko brzmi jak by serio to był taki punktowy plan założony w sensie dla kogoś z zewnątrz bo jak mówisz je co chciałaś robić w jaki sposób to naprawdę tak poukładane w praktyce jest bardzo często bardzo ciężko i jest milion przeciwności życiowych chociażby umówmy się i ni nie jest tak prosto a czemu faktycznie mam takie poczucie że jestem bardzo jakbym została stworzona do tego zawodu i mój charakter bardzo pasuje do sposobu w jaki Ja żyję i takie mam cechy charakteru które są bardzo potrzebne No w takim życiu na walizkach i bardzo często ekstremalnym skrajnym i nie takim prostym także nie czuję bym coś do końca poświęcała ponieważ ja chcę żeby tak było nie muszę tak mówić kurde no niestety tego nie mogę bo wybrałam to nie nie ciąży mi to także ja jestem mega szczęśliwa robię to co robię strasznie w sensie bardzo dużo Ja jestem ja jestem bardzo w szoku po prostu z tego wszystkiego jest tak dużo optymizmu i ta radość zrobienia No nie widziałem osoby która się tak bardzo jara czymś co robi ale jakby o Jakieś zaplecze wykonywane w sensie jak do tego dojść absolutnie [Muzyka] że to jest bardzo indywidualne w sensie że to co ty zrobiłaś i w jaki sposób ciężko będzie przełożyć komukolwiek w jakikolwiek sposób bo to to prawda ale muszę powiedzieć że bardzo wiele zawdzięczam swoim rodzicom ponieważ tak jak mówisz skąd ci się urwały skrzypce jako dziecko No to że mniej więcej tak to wyglądał nasz dom zdradzę kulisy dosłownie w tamtym tygodniu prawie że Śmieję się bo mamy pożytych futerałów naprawdę na Kopę a nie do tego zmierzamy jeżeli dziecko jakieś rodzinie niemuzycznej stwierdzisz że chcę grać oczywiście zapiszę mu do szkoły muzycznej ale żeby naprawdę od podstaw wszystko dobrze robić to nie jest takie proste jeżeli dziecko jedzie tam dwa razy w tygodniu na pół godziny na lekcje do szkoły a potem musi Ćwiczyć codziennie sam w domu to często w ćwiczę błędy Więc w tym wszystkim Najważniejsza jest żeby od samego początku być pod dużą taką dobrą kontrolą i mieć od razu dobrze robioną bazę techniczną stricte tak bo niektóre rzeczy potem bardzo ciężko jest odwrócić po latach więc jak ja miałam taki headstock to to że moi rodzice to są świetnie pedagodzy i profesjonaliści czyli od dnia 0 No Pomagali mi ćwiczyli ze mną i nie musiałam odkręcać nic bo wszystko było kontrolowane i ukierunkowane w dobrą stronę od samego początku więc to był mój taki plus znany branży jakby na pewno taka droga pod tytułem samochód z YouTube może być ciężko no tak żeby profesjonalne życie prowadzić

na tyle na ile możesz powiedzieć jest tak że jest jakiś poziom Polski i nie potrafię nazwać więc przepraszam bardzo ale Szkół Akademii muzycznych mamy się czym poszczycić czy raczej trzeba szukać co nie znaczy że coś jest złe jasne Ja rozumiem Muszę szczerze powiedzieć że ja tak naprawdę wypadłam z obiegu Edukacji Artystycznej polskiej mają z lat 14 ponieważ latałam co miesiąc do Szwajcarii potem już w liceum do szkoły na lekcje na lekcjach gry na skrzypcach

potem już w liceum już właśnie naturalnej Mieszkałam w Madrycie będąc na takim zwanym roku zerowym ponieważ ja tam studiuje aktualnie na uczelni królowej Zofii królowej Hiszpanii także Do czego zmierzam już dobre 10 lat nie ma mnie nie mam styczności przyleciałam i zrobiłam eksternistycznie maturę czy tam chciałam też być związana z jakąś polską instytucją żeby mieć na przykład Polski licencjat No to bardzo jak sternistycznie na toku indywidualnym przyleciałam za Grande Tom obroniłam pracę i wyleciałam więc jakby czynnie nie brałam udziału więc nie chcę strzelać jakieś gaf Bo szczerze Nie wiem ale mam siostrę Mam siostrę także obserwuję ją zresztą opcjami bardzo pokretować dostaliśmy świetne wiadomości dzisiaj w Brukseli zajęła drugie miejsce na bardzo prestiżowym konkursie dla dzieci także Gratulujemy i właśnie mówię tylko przez jej jakby pryzmat też nie mam z nią na co dzień nie śledzę co do sekundy pokaże Zaraz robić coś innego ale przez jej pryzmat Widzę że naprawdę poziom jest taki ogólnie

bardzo serio pytanie

zrobiłaś i osiągnęłaś dużo nagród konkursów poziom międzynarodowy

raz Czy czujesz presję a dwa jeżeli ta presja jest najbardziej wynika z zewnątrz

dobra pytanie w sensie bo małe disclaimer w kontekście takim i nie chciałbym żeby to źle zabrzmiało Ale jesteś chyba że ja coś przestrzelę to od razu mnie sprowadzi na ziemię tak jak ci powiedziałem przed nagraniem Ja nie byłem w stanie nawet wymówić niektórych nazw konkursów

sporo poważnych portali miejsc gazet telewizji mówi o tobie ja mogę sobie tylko wyobrazić że to jest duże ciśnienie

objeżdżasz cały świat dookoła

jesteś na poziomie międzynarodowym jest czujesz serio że wisi nad tobą takie że ktoś gdzieś nieważne kto Albo ty w środku sama siebie aż takie Muszę lepiej muszę wyżej że szybciej Pewnie że tak to tak powiem rzucam na razie pierwszą kartę generalnie pewne że tak im właśnie im wyżej gdzieś tam się jest tak mi się wydaje tym więcej ma się wobec siebie wymagań

też szersze jest się rozpoznawalnym i po prostu inne wyższy pułap się wchodzi tym też ludzie dookoła więcej Oczekują od ciebie Ty sam od ciebie więcej oczekujesz chcesz być wiesz jakby chcesz sprostać temu wszystkiemu co się wokół ciebie dzieje Ja przede wszystkim wydaje mi się że takim największym krytykiem moim takim naprawdę bezdusznym jestem ja sama jestem ja sama Jeszcze raz powtórzę że skrzypcowo jestem wychowana w rosyjskiej szkole która jest też bardzo znana jeżeli chodzi o sztukę z baletu i z tego że jest naprawdę rygorystyczna i ciężka ja dokładnie takie dokładnie z takiej się wywodzą muzycznie

hej Cieszę się że dotarliście do tego momentu Bardzo dziękuję wam za poświęcony czas żeby rozwijać ten kanał warto by było żebyście zostawili po sobie jakiś komentarz informacje na temat tego nad czym można było popracować czegoś chcielibyście więcej na co warto by było zwrócić uwagę albo Co sądzicie o tych rozmowach jednocześnie Zostawcie subskrypcję żeby być na bieżąco z wszelkimi informacjami a tutaj macie moje media społecznościowe na które Możecie wejść i zobaczyć więcej informacji być na bieżąco z tym co aktualnie robię ewentualnie być ze mną w kontakcie Bardzo wam dziękuję i miłego dalszego słuchania także nigdy nie było gdzieś tam klepania po ja w ogóle uwielbiam uznaję praktycznie prawie że tylko rosyjską szkołę uwielbiam i Jestem wielką fanką ale to jest mówię przez krew tak naprawdę troszeczkę tak to bardzo utwarnia to też jest taka trochę selekcja że albo ktoś to przeżyje i się uodporni i naprawdę się tego nadaje albo wypadnie z obiegu nie raz się tak zdarzało gdzieś tam jak obserwuję ludzi wokół mnie także to była szkoła która nie objęła w bawełna nie mówię o

ja też Sama mam taki charakter ja sobie wyrobiłam naprawdę potężne samokrytycyzm staram się żeby był zdrowy a też mówimy im dłużej im wyżej się wchodzi na przykład na konkursach takich światowej rangi Oczywiście że jest jury które tylko czeka żeby powoliczać błędy i wchodzi taki uczestnik na scenę i ma tego świadomość teraz pytanie odporności psychiczne jeszcze jaka jest także czuję się to menadżerzy zapraszają ci coraz bardziej poważne instytucje to są wiesz jakby takie TV Broadcast wszystko więc wszyscy stawiają na ciebie i ty wiesz że to jest ten moment że masz dla ciebie wszystko więc oczywiście ja na przykład nie jestem nerwowa jeżeli chodzi o scenę jestem bardzo spokojna i bo od dziecka dużo na nią wychodzę ja to bardzo lubię ale wiem że niektórych na przykład scena zjadę jeszcze gorzej to się wszystko się występowanie Tak znam ludzi którzy świetnie grają w za kulisami potem wychodzą im się ręce trzęsą i znam ludzi to jest bardzo takie popywricase dużo ludzi tak ma także no ta presja jest ale dla mnie Ja ją znoszę bardzo spoko nawet nie czuję jakiejś takiej za dużej sama sobie nakładam samokrytycyzm bardziej bym to nazwała niż jakąś chorą presję czyli raczej ze środka niż z zewnątrz No jest jakieś tam społeczne oczekiwania są ale to nie ja wszystko co robię to z siebie jest jakiś taki też bezwartościowania ale jakiś taki konkurs który jest takim absolutnym

jest kilka takich to nie jest tak że jest jakiś tam olimpix i mamy mistrza czegoś tam to u nas tak nie działa kto szybciej dobiegnie na metry ten wygrał Rozumiem że to wynika bardziej z możliwości wystąpienia w konkursie aniżeli tego czy ktoś ma droższe fajniejsze albo dłużej ćwiczeń wszystkie te czynniki się składały i ma się lepsze instrument ma się większe szansę przede wszystkim im się lepiej gra zacznijmy od tego jakby najmniej A tych i konkursów jest jest właśnie konkurs Królowej Elżbiety w Brukseli uważany za taki Top of the top ale jest generalnie kilka powiedzmy już teraz jest coraz więcej ale takich topowych tak rzucę teraz 5 6 takich już mówię sam Top takie Mistrzostwa Świata powiedzmy no i tych takich też klasa A może nie super klasy dużo dużo i tych ludzi bardzo dużo przyjeżdża i są eliminacje najpierw są eliminacje wideo potem czasami są eliminacja na żywo czy na przykład robią w różnych miastach całego świata na przykład w Pekinie Nowym Jorku Londynie Moskwie gdzieś tam gdzieś tam i tam wyłaniają ludzi i dopiero na przykład 6 miesięcy później już ten właściwy konkurs jest gdzie jest nadal 4 etapy trwa to miesiąc to są naprawdę konkretne takie trudne

znaczy strzelam jak się mylę i pudło to to powiedz rozumiem to rozpoznawalności umiejętności artysty wynika na przykład z zaproszenia albo możliwość udziału w sensie że im ktoś jest sławniejszy im ktoś lepiej gra czy to jest Nie wiem związane ze szmalem Czy jakby oczywiście na tyle na ile możesz powiedzieć ja jestem po tej drugiej stronie czyli po stronie uczestnika Oczywiście że są Możesz się jako Przepraszam jako ktokolwiek zgłosić generalnie tak każdy może się zgłosić ale nie każdy może wziąć udział bo są puszyste etapy preselekcji przeróżnych i do tego właściwego konkursu dopuszczają tylko tych najlepszych więc zgłosić się możesz też jako skrzypek nie umniejszając nie wiem jakie masz szanse żeby się dostać rozumiesz jakby wysłać zgłoszenie biografię nagrania każdy może zapłacić wpisowe oczywiście i tak dalej i tak dalej a wy też no idea jest taka że ci najlepsi się dostają i w większości Tak jest oczywiście też są poboczne Jakieś kwestie pod względem jakiejś tam polityczny branżowo-polityczny nie nie politycznie polityczne No bardzo dużo jest takich historii ale no życia Wszędzie tak jest Tak Polski mamy jakiś polski akcent taki znany na przykład światowy jeżeli chodzi o koncerty ja przepraszam to nie jest wyraz ignorancji absolutnej tylko nieznajomości tematu i chęci do wiedzenia się mamy wiele wspaniałych polskich artystów na pewno o koncerty pytam w sensie czy mamy jakieś takie koncerty albo konkursy tak o konkursy Przepraszam konkursy jest potężny chyba największy prawie że na świecie jak w sumie takim kalibrze tych 5 największych w kwestii fortepianu jest to Konkurs Chopinowski w Warszawie konkurs imienia Fryderyka Chopina jest potężnym światowym eventem i daje po prostu karierę zwycięzcą finalistą to jest takie bóstwo po prostu że wow tak samo Podobnie jest konkurs imienia henrykowieniawskiego dla Skrzypków w Poznaniu jest No to są dwa takie największe Eventy i teraz Polska jest naprawdę świetna muszę powiedzieć pod tym względem ponieważ jest też Fitelberga ta dyrygentów w Katowicach Lutosławskiego dla wiolonczelisy którego nie Szymanowski w Katowicach robią bardzo dużo bardzo dużo step by step światowej klasy bynajmniej Europejskiej dobrych eventów profesjonalnych z klasą i na poziomie i liczących się w świecie coraz bardziej

jest muzyka dla ciebie takim językiem międzynarodowym

można się i to oczywiście w dużym cudzysłowie dogadać z innymi pewnie to jest też cały fant że często gramy z różnymi artystami rozmawiamy w różnych językach chociaż ja też muszę powiedzieć że dzięki muzyce Dzięki podróżom ja sama nauczyłam się bardzo wiele języków jako takich hiszpańskiej rosyjskiej i angielskiej i tak dalej także też mieć dużo pomogło ale stwierdzam że absolutnie muzyka jest muzyka jest językiem uniwersalnym i Nieważne Po jakim mówisz i skąd jesteś To jednak każdy ją odbiera gdzieś tam personalnie i w swój sposób tak pojawiło mi się gdzieś w głowie że to jest jakiś taki właśnie uniwersalny

znalazłem tą informację to jest chyba jedyna rzecz która mi mignęła gdzieś ale to przy okazji jakby szukania ludzi tego co ci mówiłem wcześniej Co jest takiego magicznego w paganinim

nie nie bo ja mogę coś mylić ale gdzieś kiedyś mi się wydawało że Słyszałem że on był jakimś takim cudakiem w dobrym tego słowa znaczeniu był takim freakiem jeżeli chodzi o twórczość ale Ciekawi mnie jak ty na niego patrzysz Ja uwielbiam w ogóle to jest

mówi się że ja czytałam wiele książek jakieś takich biografie trochę bardziej też fikcyjnych są filmy że to był skrzypek który podpisał pakt z diabłem I dlatego był taki dobry i tak dalej i skrzypkowie dzisiejsi nasi nie wiem w moim wieku boją się go strasznie bo on pisał technicznie po prostu prawie że niewykonalne często utwory najbardziej takie zaawansowane i ludzie się boją nie lubią go grać ze względów jakichś takich problemów Tak ja osobiście raczej z miłością podchodzę niż niż z hejtem uwielbiam i to było bardzo ciekawa postać tak jak powiedziałam niby podpisał pakt z diabłem Tak mówią legendy No jest owiany wielką wielką tajemnicą ale tak jak dzisiaj i kto jest taką pop gwiazd No nie wiem Rihanna powiedzmy Tak ktoś tak

jesteś średnio znam tak jakby bardzo nie siedzę w popkulturze i tak dalej ale znam czy tam jakąś inną ranę na tym przestańmy No to paganinie w swoich czasach to była Rihanna dzisiejsza tak to była to była pop muzyka pop czyli popularna tamtych czasów także to była gwiazda i on narkomanem alkoholikiem i przegrywał stradivariusy w kasynach i był genialny I grał lepiej niż wszyscy jakbym miał mnie tak mówią legendę i też jakby tak dowodzi wiele rzeczy że był technicznie po prostu nieokiełznany w dobrym tego słowa znaczeniu nikt nie mógł go przerosnąć i potem taką pozycję którą napisał on mówi że pisał dla siebie czyli na swoje umiejętności są po prostu diabelsko trudne w sensie pod kątem technicznym tak bardzo bardzo ale i też mają w sobie ja tak uważam jakąś taką taki urok polski może włoskiej oper Ja uwielbiam jakby prostote taką Again w dobrym tego słowa znaczeniu właśnie Paganiniego z jednej strony a z drugiej jakby fakt to jest niesamowite Ja bardzo lubię bardzo lubię jego miałam wiele lat nad łóżkiem A w ogóle strasznie brzydki facet tak sądzę No nie nie bez powodu mówią że do diabeł go porównują bo po prostu

gdzieś kiedyś trafiłem przy okazji że on i jakieś specjalne swoje chwyty Tak on wymyślił bardzo w ogóle był takim prekursorem w wielu stopniach wymyślił bardzo wiele technik jeszcze wtedy wymyślił No nie można się wprowadził w dużym stopniu jakieś takie flażolety czyli coś totalnie inaczej brzmiącego krecikata Czyli że na przykład szarpał struny jak na gitarze grał na skrzypcach jakby no tyle tyle niesamowitych rzeczy wprowadził utrudnił nam życie O rany a jeszcze jedna postać znaczy wiem że jakby to może nie być z twojego świata i tak dalej I też nie wiadomo czy kojarzysz Lindsey Stirling nie wiem czy dobrze wymieniłem nazwisko właśnie i to jest totalnie inny nurt i to jest bardzo dużo dostaje pytań od ludzi właśnie A potrafiłabyś zagrać OK Nie nie to nie jest pytanie w tym kontekście pytanie raczej ja na nią trafiłem przypadkiem jakiś czas temu przy okazji chyba publikacji Crystal Vice tak jak ona chodziła po takim lodowym jakimś tam to no to i tak I wydaje mi się tam Skrzypce są inne w sensie i rodzaj muzyki jest absolutnie totalnie i nie wartości jest jak ty patrzysz czy to jest czy to też jest skrzypaczka

żartuje czy to jest skrzypaczka No gra na skrzypcach jest skrzypaczką co jest na fakty Tak jak mówimy że totalnie odrębne historie czyli na przykład zajmuje się ja a czym zajmuje się ona ona jest w pop kulturze i przede wszystkim w komercji tak i świetnie sobie na pewno w takim razie nie śledzę Ale poziom nawet nie mówię o sobie konkretnie tylko mówię w ogóle o jego muzykach klasycznych i to co my robimy jak wychodzimy na scenę a poziom trudności czyli jakby w ogóle zapotrzebowania godzin Slash minut na przygotowanie takiego utworu pod tytułem christora jest czy co to tam wobec Jedyne co znam ze względu na to że to w życiu jest po prostu nie no jeżeli na przykład ja miałam żyć Teraz zgrania crystalice do końca życia no świetnie laska się ustawiła w ogóle zrobiła karierę i to jeżeli ją to uszczęśliwa w ogóle świetnie ludzie to kochają to o czymś świat Gratuluję naprawdę cudownie ale jeżeli ja bym miała żyć z crystala jest grane do końca życia no to już nigdy nie musiałabym ćwiczyć tak do tego stopnia jakby jest ta rozbieżność w trudności ale mówię No każdy ma swój numer a też znam dużo i też nie ujmuje dlatego że znam dużo osób które są klasyczne i muzykami zaczęli klasycznie wykształconymi wydrukowanymi wyćwiczonymi ale zajęli się rozrywką naprawdę na wysokim poziomie i to już jest inna historia bardziej zapytałem w tym kontekście bo pomyślałem gdzieś mi jakoś tak w głowie zaświtało że to też może być jakaś furtka do Poznania Myślę że ona może być jakimś Pierwszym krokiem dla kogoś kto w ogóle na przykład nie słucha kompletnie [Muzyka] rekomendacja nie nie w sensie to absolutnie nie chcę jakoś coś przeciskać na siłę jakoś mi tak do głowy przyszło że to może być jakaś taka minimalna furtka Ja wiem że to są totalnie Inne światy i

to się nie ma nijak ale David Garrett David Garrett to jest takie skrzypek Zresztą uczył się u tego samego profesora którego ja będzie 18 kwietnia w Warszawie w ogóle w wielki Show chyba na stadionie robił I to jest świetny skrzypek który poszedł w rozrywkę świetnie wykształcona jakby nauczony klasycznie skrzypek tak który poszedł gdzieś tam w rozrywkę I to już jest bliższa jakby temu jeżeli mówimy o tym że naprawdę przystępnie kogoś jakby nakierować dać mu coś do posłuchania zasugerować nie tak w pełni klasycznego jeszcze tylko tak z tym odłamkiem rozrywki No to ze Skrzypków te bardziej mi przyszedł do głowy właśnie David garret niż pani sterownik znaczy w sensie to absolutnie ani nie miałem na myśli porównywać was czy coś To jest jedyny kontakt ze skrzypcami jaki miałem więc przeraża że właśnie dużo ludzi z nas skrzypce przez Lindsey w sumie moglibyśmy ich podziękować ale potem ludziom się wydaje że to tak wygląda totalnie tak nie wygląda

tam jest jeszcze to zależy że wydaje mi się że duża część tej jej twórczości elektronika Studio komputer i tak dalej a nie piłowanie tak nie chciałem tego powiedzieć bo myślałem okej No taka jest prawda ćwiczenie brzmi jak piłowanie bardzo często na super profesjonalnych muzyków mówiłaś o tej dużej konkurencji a jeszcze mi przyszło do głowy takie pytanie czy to jest trochę tak albo w ogóle Absolutnie tak albo absolutnie nie że te duże kariery To są faktycznie jeden

trzeba mieć

naprawdę trzeba być świetny w tym co się robi a w tym zawodzie nawet No nie ma co w ogóle sięgłowić jeżeli się nie jest tak a dwa trzeba mieć też dużo szczęścia na swojej drodze i poznać ludzi którzy mają narzędzia do tego żeby pomóc tą karierę zbudować i tak dalej i tak dalej i tak dalej jest bardzo wiele czynników także tak jak mówisz jeden na ten tysiąc Absolutnie tak No wiesz nawet jeżeli ja wiem że to jest zupełnie specyficzne trochę hermetyczna Powiedziałbym branża tylko w takim romantycznym myśleniu można by było o to nie wyśle dziecko albo jestem młody zacznę ćwiczyć i później szansa że gdzieś tam się dostanę a idealnie może być mimo tych spędzonych godzin mimo umiejętności talentu może się okazać że wylądujesz nie strzelam tam nie wiem czy nie jest nic złego ale nie wiem jako nauczyciel bo do orkiestry jest 20 lepszych od ciebie

ale to i tak musi być oficjalna ścieżka edukacji tak żeby na przykład mieć pracę w szkole jak trzeba mieć licencjat magisterkę żebyś doktoraty i tak dalej i tak dalej także oczywiście musisz przejść przez całe systemy edukacji żeby gdzieś tam pracy w instytucji mówimy w naszym kraju na przykład zdobyć nie zniechęcam będąc zachęcam bo uważam że w ogóle posłanie dziecka do szkoły muzycznej czy na lekcje gry na jakimkolwiek instrumencie i uwrażliwia Uszlachetnia uczy rozwija niesamowicie bardzo mi się wydaje że to pobudza tyle komórek mózgowych Sam Sam i uczy też samodyscypliny pokory bardzo wielu rzeczy także też nie każdy kto idzie musi się nastawiać że ja będę robił karierę jako pianista czy nie uważam że mieć kontakt jako dziecko z muzyką coś niesamowicie ważnego także i nawet można przecież iść potem do ogólniaka i pójść na polibudek potocznie mówiąc i świetnie jakby każdy powinien się realizować w tym co uważa za swoją pasję uważa że on jest dobry i w czym będzie miał szansę ale u muzykanianie się uważam że każdy powinien wszystko przejście się śmiałam jak byłam w Seulu w Korei co też jakby takie znajomy dyrygent opowiadał ale ja to sama zobaczyłam że malutkie dzieci w Korei jak się idzie przez ulicę albo mają futerał ze skrzywcami na plecach A jak nie mają to znaczy że grają na fortepianie i tam naprawdę Każdy gracz bardzo łatwo powiedzieć kto na czym gra gra dokładnie i ja nie mówię że oni wszyscy potem idą w tym kierunku

bo jeżeli chodzi o Azję niezależnie którą stronę jest faktycznie tam że na przykład nie pytam jakiejś konkretne procenty ale faktycznie jest tak że zdecydowana większość na przykład uczy się gry na instrumencie Można tak powiedzieć no większy procent na pewno niż w Stanach albo w Polsce albo w Polsce Tak wiem definitywnie większy proces dzieci procent przepraszam

powoli zmierzają do końca ale mi przyszło jeszcze jedno pytanie odnośnie samego zawodu

czy są jeszcze szczególnie mnie ciekawi Polski aspekt mamy jakiś mamy jakiś nie chcę powiedzieć że znanych ale na przykład w ogóle ludzi którzy kultywują w sensie są zakłady lotnicze bo jadąc do ciebie

właśnie zostawiłam u lutnika w sumie instrument taki statem byłam on swój w sumie zostawił a ja smyczek u Krzysztofa Mroza Wrocław Leśnica także Oczywiście że tak to to jest zawód wszędzie tylko wiesz no nie zobaczysz w galerii Magnolia tutaj obok ciebie zakładu lutnik dlatego ludzie jakby nie wiedzą i to są to są usługi dla nas dla muzyków ale każdy muzyk potrzebuje iść co jakiś czas do lutnika także [Muzyka] Musi ktoś musi dbać o te instrumenty konserwować na przykład mamy takie starsze jest smyczek na przykład itemy z włosie i to włosie trzeba co jakiś czas wymieniać więc chodzicie do ludnika zostawia się smyczek on wymienia to właśnie instrumenty takie szczególnie te starsze takim od 1666 to już naprawdę jest Ultra stary trzeba konserwować dbać o nie to też jest przedmiot który się gdzieś tam zużywa nie robicie tego sami absolutnie w życiu bym nie Ja mam właśnie użyczone przez kolejne Floriana Leonharda to już jest takie jeden z najbardziej celebryta trochę i ja muszę w takich sprawach często latać do Londynu do niego bo to jest jego instrument który on nie użył i po prostu nie chcę żeby i zawsze jest taki deal z tym który ci użyczenie strony nie chcę żeby ktoś tam inne przy nim coś tam już głębiej dłubało że się tak wyrażę czyli serwisowanie dokładnie jak to śmiesznie brzmi przegląd tak zwany tak właściciele przecież tak wyrażę czy oni dalej robią skrzypce w sensie

bo znam z takich współczesnych instrumentów przede wszystkim jego No i są kolejki latami się czeka teraz na przykład mówię jego żeby kupić mimo tego że to jest stosunkowo nowy Instytut bo to jest zrobione tak też kolokwialnie [Muzyka]

bardzo śmieszne bo to jest naprawdę nie mała branża ale tak tak jak powiedziałeś hermetyczne tak zamknięta gdzieś jakby ludzie nie miejską nie są tego częścią nie doświadczają tego na co dzień i ja mówię jakimś lutniku celebrycie i odczekaniu nas pyta się czy ten zawód jeszcze istnieje ja ci mówię że ludzie czekają latami na zamówione przez ciebie instrument tak to wygląda znaczy wiesz to mi się trochę kojarzy i to jakby nie w kontekście wartości ale w kontekście jakby nie mam innego słowa

starościcem z garbarzem tym co z góry wyprawia w sensie że to było już dawno temu [Muzyka] No i tak jak już nie powiedziałeś no w Magnolii nie ma zakładu Lotniczego Przypuszczam że Przypuszczam że wy macie jakieś takie że wiadomo że jedziesz do tego tak tak no ale każdy wie gdzie zostawić instrument

Nie no ale to jakby to nieprawda trochę co mówię bo często jest tak że tak stary instrument na przykład jak mój ciężko znoszą znoszą też mają Jet lag że się tak wyrażę zmiana ciśnienia przede wszystkim wilgotności częste przeloty samolotem też tam na przykład coś się przesunie kilka milimetrów w tą w tamtą kącję zmienię i to wpływa bardzo i o taki instrument jak mój trzeba naprawdę bardzo bardzo dbać więc wtedy jak jestem na miejscu miałam w ankarze taką sytuację na przykład w tamtym miesiącu że coś tam nie tak i No musi być ktoś na miejscu więc w tych miastach są przeciętne i oczywiście z polecenia zrobiłam wielkie research No bo się nie daje swojego dziecka komuś że tak wyrażę w ręce od tak i No ale mówię to wreszcie że muzyka jest od zawsze w sumie zarania dziejów i będzie to to nie będzie wymierało dlatego że mogą sobie zrobić fabrykę ale już jakby na przestrzeni lat czyli zrozumieli Jest to oczywiste dla wszystkich że to nie jak ma się fabryka fabrycznie zrobionej instrument do tych ręcznie i są nam potrzebni do konserwacji właśnie tak jak wytłumaczamy w takich momentów więc ten zawód nie umrze nie wiem że nigdy Dopóki muzyka będzie żyła oni też będą żyć z ciekawości to też są muzycy czy oni jakby nie muszą nie muszą mogą znam i takich i takich

trzeba być super piłkarzem znanym na całym świecie żeby być na przykład trenerem jakiejś tam kadry to pytam jakby chciałem to trochę sobie porównać Czy trzeba być bardzo dobrym muzykiem

to jest dłubania w drewnie jakby Oczywiście trzeba mieć pojęcie jakby jeśli jest się w tej branży także to nie jest tak ktoś kto przyszedł właśnie z polibudy jak powiem że zrobię skrzypce to są ludzie gdzieś tam ze znajomymi bardzo z tym światem ale nieobowiązkowo nie muszą być skrzypkami najwyższych lotów

powoli bo ja wiem że ciebie goni czas powoli do końca pytanie najlepiej wydane

Ja wiem że u ciebie ten na przykład na skrzypce to rzęd wielkości jest daleko daleko dalej może być mniej mnie jeszcze kasyniesz może być mniej ale nie może być więcej to myślę trochę powiedzieć 100 zł to zabrzmi głupio znaczy Pewnie tak po prostu absolutnie jakby to było odklejona do rzeczywistości Dla większości ludzi teraz powiem Ale biorąc pod uwagę mój tryb życia każdy każda możliwa szansa upgrade do swojej podróży OK jest warta czy to jest jechanie pierwszą klasą w pociągu można zaprojedować się tak czy to jest wstęp do Business lunchu na lotnisku czy to jest wzięcie Ubera zamiast wciśnięcia się po prostu z czterema walizkami skrzypcami torebką po raz 40 w tym tygodniu przespać

to jest upgrade jakby no podróży bo tak jak ktoś jedzie dwa razy w roku sobie na wakacje czy na wycieczkę to trochę inne podróżowanie A jak jest się na lotnisku 10 raz w danym miesiącu

specyfika specyfika swojego życia

teraz to nie muszę płacić bo tyle wyleciałam przez tam jest w roku kalendarzowym Jeżeli się ileś tam tysięcy dziesiątek tysięcy mil przeleci dostaje się taką biznes kartę z myPhone Zresztą wszystkich Zachęcam do dołączenia tego programu zależnościowego czyli zaloty dostajecie punkty ja już chyba jestem dożywotnie w ogóle playerem także mam wstęp do tych lunch za freeko tak i nie czekam w kolejce na checkinię i idę do biznesu są takie fajne przez tego latania No ale definitywnie zapgrade’owanie ale to można powiedzieć że wydane na siebie przede wszystkim wydane jakby Żeby zrealizować coś tam swojego bo to chodziło czy komuś dałam i pomogą też były takie sytuacje absolutnie niejednokrotnie nie mam jednej konkretnej to było najlepiej najlepsze pierogi w życiu zjadam tu i tu i kosztowały mnie 100 zł tej osobie odmieniłam życie bardzo pomogłam bardzo wiele razy pomagałam Ja też się udzielałam charytatywnie Zresztą nie zagrałam koncert dla Ukrainy bardzo duży zbieraliśmy bardzo dużych pieniędzy No wiele dni w Warszawie w Warszawie lewe ludzie też zwrócenia przyjechało na nowej Miodowej są fantastycznej sali na wielu balach charytatywnych i tego rodzaju przedsięwzięciach też grałam w Polkowicach bardzo fajne koncerty w kościele i też była bardzo chora dziewczynka na którą więc mówię to są takie sytuacje z życia codziennego aczkolwiek Jeżeli mam powiedzieć na co najczęściej wydaje 100 zł co mnie uszczęśliwia upgrade w podróży są jakieś poza tymi

poza tymi rzeczami związanymi ze społecznością Nazwijmy to w ten sposób koncertami charytatywnymi i jest jakaś organizacja tutaj Wstaw dowolne Fundacja idea akcja społeczna którą albo ty wspierasz albo Myślisz że powinno mniej więcej osób usłyszeć jest absolutnie ja wspieram mówię idee przeróżne eventowo jeżeli uważam że że włączysz ta Idea z tym co jest harmonij ze mną uważam że przede wszystkim bardzo się cieszę że jest coraz więcej fundacji wspierających w moim przypadku artystów jest mam wrażenie że jest dużo więcej dla sportowców i u nas w kraju A dużo mniej dla artystów programów stypendialnych rzeczy umożliwiających ludziom właśnie wyjazd na studia za granicę wzięcie udział w jakimś dużym przedsięwzięciu nagranie właśnie płyty ectra e cydra dlatego jest broszka foundation Rafał Brzoska który był swoją fundację W której z kolei moja siostra i uważam że patrząc z boku na to wszystko bo ja nie jestem fundacji jest Moja młodsza siostra Natalia Zresztą że to są fantastyczne wspierają ludzi i z nauki i też ze sportu i z kultury i naprawdę umożliwiają im na starcie wpływają w wielki sposób na ich przyszłość bo umożliwiają otwierają im drogę i drzwi na starcie bardzo ważne sposób bardzo ważnych momentach życia dla tych ludzi i tego rodzaju inicjatywy uważam że są złote w ogóle patrząc nawet tutaj po Wrocławiu to w kontekście samych artystów twórców różnego rodzaju nie jest tego jakoś w sensie jest co nie znaczy że tamte są złe sporo zwierzętom pomagają sporo związane z dzieciakami chorobami i tak dalej ale nie przebijają się te artystyczne wszelkiego rodzaju fundacji chociaż parę takich inicjatyw jest Ja dostałam kilka nagród tutaj Dolnośląskich że nie będę go wymieniać tego wszystkiego ale też takich artystycznych tak zostałam nawet tydzień temu bądź miesiąc tak jak w kontakcie plebiscytu dostałem jakoś nagrodę Nie wiem nie zarejestrowało Urząd Marszałkowski na przykład tydzień albo miesiąc temu mi się wszystko zlewa w czasie już Urząd Marszałkowski dostałam na przykład od nich stypendium co jest bardzo miłe za docenienie pracy i jakby zauważenie w przyszłości w moich inicjatywach także i zostałam przez Wrocław przez Dolny Śląsk powiedziałam bardziej szeroko byłam związana z KGHM przez też jakiś czas Także zostały na tyle niejednokrotnie aczkolwiek Jeżeli mówimy tak Polska Slash nie porównując Ale porównując No to muzyką jest troszkę łatwiej pod nie wszystkimi zawsze mówimy o temu tam lepiej A nam to jest taka trochę Polska mentalność której ja nie mam bo mieszkam w Hiszpanii więc my ten film bardzo szczęśliwi i nie szukamy problemów a raczej rozwiązań

ale są aspekty po prostu dla muzyków w którym na przykład w Niemczech jest łatwiej są duże banki fundacje instrumentów na przykład takich wysokich lotów To się nazywa że możesz instrument może ci zostać użyczony co takie duże fundacje nazywa się deuts na przykład po niemiecku też mówię uczyłam się niemieckiego jeżdżę bardzo często do Szwajcarii dogadam się ale nie robiłam takiego braggin że O matko Znam też niemiecki bo szczerze najczęściej rozmawiam po rosyjsku i po angielsku i z Niemcami też więc dogadam się jak trzeba Ale nie jest to wcale taki mój język że mogę nie wsypać z rękawa A to powiedziałam tak ładnie dość tytuł muzyklem jakbyś była prawdziwą Niemką nie w sensie okej są Banki z których możesz otrzymać do konkursu i wspierają tych młodych ludzi użyczającym instrumentów nieodpłatnie wysokiej klasy Czego ja uważam że w Polsce brakuje dokładnie dla nas artystów jeżeli mogę tutaj manifestacje to dokładnie czegoś tak już wspomniałam o tym że to jest świetna inwestycja inwestycja sztuka inwestycja też ekonomiczna bardzo duża i to jest bardzo duże zapotrzebowanie i wspieranie luźniej na takim etapie rozwoju bądź robienia kariery więc taka Fundacja która byłaby w posiadaniu x instrumentów i nie mówię żeby rozdawać Tak każdemu ale powoływać kapitułę i żeby ludzie na przykład i do przesłuchania uważam że wtedy to jest fair młodzi ludzie i wybierali tych z perspektywą zdolnych młodych i im użyczali tego nam brakuje czy to jest w ogóle w kontekście inwestycji na przykład w sprzęt nieważne czy to będą skrzypce czy jakiegokolwiek innego rodzaju to najlepiej do muzyków się zgłaszać to oni mają największą wiedzę w tym OK a do kogo Domyślam się że Ci co się mają zainteresować to tym handlują wiedzą Najlepiej jakby na bieżąco znają Rynek jest takie Opowiedziałam o swoim lotniku celebrycie prawda bardzo fajnie

ale tak w zasadzie to on jest violin dealer więc jest dealerem on się nazywa Florian leonhard a cała nazwa jakby firmy Florian Find violets a on jest valim dilerem więc to to on się zajmuje sprzedażą transakcją kupnem na aukcjach sprzedawaniem drożej na przykład bo tak ten biznes działa także do takich ludzi Jeżeli chcecie posiąść wiedzę taką prawdziwą na ten temat bo ja nie Nie śledzę rynku Nie znam się na ekonomii a gram na tych skrzypcach i mogę określić czy one świetnie brzmią czy nie ale jeśli chodzi o rynek i wykresy to do takich panów jak jak ten

ten przedostatni element to znaczy wszystko co stagess Yours wszystko to co chciałabyś dorzucić do tej rozmowy a nie zostało powiedziane warto żeby wybrzmiało

tak wiele słów a czego nie zdążyłam

dobrze i ostatnie czym z domysłów wiem ale dla formalności Czym dla ciebie jest szczęście Co robisz żeby być [Muzyka] ostatnio dobrego godzina na ten temat dyskutowa dyskutowaliśmy właśnie rozumiem dla formalności ja mam taką teorię że najszczęśliwsi ludzie coś się zresztą też na basen przykładzie wiem to są ci którzy ich pasja to jest ich praca czyli zamieniając swoją pasję w swoje życie w swoją pracę i wtedy nie czujesz że pracujesz chociaż ja często haruję jak półgodzinowo i to ja nie czuję jakby to było rany znowu przyjść do biura tak i uważam że to jest w moim przypadku inni mają rodziny dzieci domy tak ja mam takie a nie inne rzeczy dokładnie i stradivariusa także w moim wydaniu jest to spełnianie się w tym co robię i jak najlepiej jak najbardziej to ja dorzucę dwa krótkie pytania bo pierwsze i to jest oczywiście bez żadnych konkretów i szczegółów czy nie na takim poziomie jak ty ogólnoświatowym ale takim Nazwijmy to profesjonalnym po szkole ucząc albo grając w orkiestrze da się dobrze żyć i przez dobrze żyć Mam na myśli żeby nie liczyć od pierwszego do pierwszego nie będąc rozrzutnym to znaczy da się utrzymać rodzina jako [Muzyka] Ja uważam nie pracowałam Nie wiem nie pracowałam w Polsce

Nigdy w życiu ja mam menadżerów zlecenia koncerty bookingi lalala Mieszkam na ileś tam państw także trochę U mnie to wygląda inaczej nigdy nie pracowałam w instytucji państwowej w Polsce na etacie czyli w orkiestrze Slash w szkole i tak dalej i tak dalej I na pewno nie mam takich aspiracji przez długi okres czasu wydaje mi się na ten moment że nikt dalej tego nigdy nie wiem chociaż uważam że to jest w ogóle najważniejsze praca jeszcze tak sobie dopowiem właśnie to jest najmniej doceniane najważniejsze praca jeżeli chodzi o przyszłość tego zawodu nauczyciel w szkole na samym początku muzycznym

w zasadzie w szkole czyli biorą dzieci od zera i sześciolatki pięciolatki malutkie dzidziusie i to ich zadaniem jest przede wszystkim przede wszystkim zachęcić te dzieci jakby zauroczyć je tą muzyką a dwa że od zera dobrze poprowadzić i to jest to jest taka takie fundament przyszłości tego zawodu i uważam że jest naprawdę niedoceniany i nieopłacany tak jak powinien być także uważam że jakby nie nie przynosi się to wkład jej odpowiedzialność nie przynosi

ich tuje nie chcą zwać odpowiedzi ale serio tak jest kolwiek

Ostatnio rozmawiałam z [ __ ]

pracuje uważam że żadna praca w ogóle nie hańbi i szanuję wszystkich którzy pracują chęci bo jest bardzo do dużo ludzi którym się po prostu nie chce bądź nie muszą i właśnie próbowaliśmy tak zarobki Ile zarabia nauczyciel w szkole takiej takiej x i na przykład mówi mi znajomy że na strefie ekonomicznej gdzie de facto nie nie trzeba mieć wykształcenia wyższego robić magisterki doktora tu ćwiczyć całe życie i w ogóle tak zarabiają w sumie więcej w podstawie więc jakby to coś mówi tak mi się wydaje że nie mówiąc że oni zarabiają za dużo tylko ci drudzy zarabiają definitywnie za mało to znaczy to w ogóle problem nieopłacanych z każdego z każdej dziedziny nauczycieli którzy są

odpowiedzialni za przyszłość z tego świata nie wiem tutaj przemyśle z mewy z nauczycielką która Właśnie ja nie wiem co ja robię w sensie ona jest tam bardzo jakby trzyma ją pasja i zajawka ale pod tym kątem takim życiowym to jej to nie trzyma w ogóle w sensie to się nie trzyma kupy O tak będzie ładnie Uważam że jest to naprawdę under Page niedobrze opłacamy jak ci się

pensje są niewystarczające

o tym o tej pracy jako pasji

najkrócej jak się da bo zmierzyłaby się z taką tezą że w momencie kiedy zaczyna się pracować w obszarze swojej zajawki jakiejś pasji zainteresowania to może uciec to za jabłka i że wiesz zaczynają się pewne

jest ciężko w domu muzycznego środowiska się odnieść ale Wyobraźmy sobie że ktoś nie wiem lepiej garnki z gliny garnki z gliny i kocha to robić i w momencie kiedy zaczyna przychodzić zamówienie na garnki to już frajda ucieka w sensie ja nie wiem Próbuję to jakoś tak kropki połączyć i Ciekawi mnie jak to nazwać

[Muzyka]

No bo to musiały jakby żyć do zrobienia garnków i przestawiam się podobać lepienie garnków promując tak na podstawie także Oczywiście że tak może być aczkolwiek nie to nie jest mój przykład A tak w 100% mogę sobie gdybać o wszystkich i teorii generalnie Oczywiście że tak jest może tak być ale jeżeli do 100% mogę się powiedzieć tylko o tym jak ja mam oczywiście tak do siebie Mam największe kompetencje jakby absolutnie nie mnie wręcz to tak wszystko to jest taka cała kula śnieżna która napędza wzajemnie to wszystko tak ją miałam tak powiedziała aczkolwiek Znam też o muzyku w takie u muzyków takie przypadki szczególnie tutaj sądzę że będzie warto wspomnieć o tej fali koronawirusa ponieważ my ludzie jakby żyjący w dużym stopniu oberwało się wam bardzo strasznie [Muzyka] nie ma co jakby płakać my jesteśmy tacy biedni aczkolwiek psychicznie bardzo dlatego że my pracujemy na scenie A to są zbiorowania jakby publiczne I to wszystko zostało zamknięte i to jest Ja na przykład w moim przypadku jestem takim to się mówi narkomanem adrenaliny ja a scena To jest swego rodzaju narkotyk adrenalina to jest takie coś od czego jesteś muzależnieni tak naprawdę ja dlatego stopnia że ja na przykład skakałam ze spadochronem z helikoptera gdzieś tam w Alpach byłam na jakieś najbardziej odklejonych rollercoasterach Generalnie to jest taki ja mam coś takiego na przykład ale scena jest najbardziej uzależniającym dobrym tego aspekcie rzeczą więc dużo osób już tak zmierzam solistów na przykład z którymi rozmawiałam się ludzie pracujących tak jak ja psychicznie strasznie dostało bo żyli na walizkach mieli cały czas ten rytm życia tak jak zresztą ja i ciągle w podróży i coś się dzieje i nagle dwa lata jak żyć w ogóle jakby ciężko się zmotywować też wpada się w taką dziurę

artyści mówią Wszyscy wiemy że są trochę szaleni i ten nasz mózg Chyba funkcjonuje funkcjonuje troszkę inaczej niż innych ludzi więc tym bardziej mamy tendencję czyli to takie stereotypy ale zresztą jest zakopywać się w takich rzeczach więc to był niesamowicie pomijam aspekty finansowe mentalnie psychicznie psychologicznie ciężki czas i ciężko się z niego Odkopać było się nie udało znam ludzi którzy rzucili zawód przez to nie byli w stanie wytrzymać tyle czasu dużo większe konsekwencje naprawdę bez jajami pokończyli poważnymi jakby powikłaniami po tym wszystkim to bardzo pochwało nam muzeum Bardzo ci dziękuję Ja mam nadzieję że następnej wizycie w Polsce uda mi się cię jeszcze złapać z milką z tą taką krową fioletową miłego wieczoru i do usłyszenia dziękuję

Podobne wpisy